REKLAMA
Energetyka Motoryzacja Wiadomości
1 Minuta czytania

Transformacja transportu miejskiego: do 2050 roku 90 proc. autobusów elektrycznych

Przedstawiciele branży elektromobilności prognozują, że do 2050 roku nawet 90 proc. floty autobusowej w miastach będzie elektryczna. Zastąpienie pojazdów spalinowych zeroemisyjnymi wynika nie tylko z polityki klimatycznej, lecz także z rachunku ekonomicznego – całkowity koszt użytkowania autobusów elektrycznych już dziś okazuje się korzystniejszy od eksploatacji diesli.

Transformacja transportu miejskiego – prognoza udziału autobusów elektrycznych
Obraz autorstwa pvproductions na Freepik
Spis treści

Elektromobilność a polityka transportowa miast

Według nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 2026 roku miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Jednocześnie zniesiono dotychczasowe wymagania wobec gmin powyżej 50 tys. mieszkańców, które musiały realizować transport publiczny z wykorzystaniem pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

Wzrost rejestracji autobusów elektrycznych w Europie

Dane ACEA i PZPM wskazują, że w pierwszym półroczu 2025 roku udział autobusów elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów w UE wzrósł do 21,6 proc., wobec 16,4 proc. rok wcześniej. Największy wzrost odnotowano w Niemczech, gdzie liczba rejestracji podwoiła się. Belgia zajęła drugie miejsce z 523 zarejestrowanymi autobusami elektrycznymi (wzrost z 110 rok wcześniej). W tym samym czasie spadły rejestracje autobusów hybrydowych (–35,5 proc.) i diesli (–6,7 proc.), które jednak nadal dominują, stanowiąc prawie dwie trzecie rynku.

Konkurencyjność i wyzwania dla producentów

Polska i Europa dysponują rozwiniętym zapleczem produkcyjnym w zakresie baterii i komponentów do pojazdów elektrycznych, jednak konkurencja z chińskimi dostawcami staje się coraz bardziej wymagająca. Brak regulacji wspierających lokalne łańcuchy dostaw osłabia pozycję europejskich przedsiębiorstw. W opinii ekspertów niezbędne są instrumenty prawne i finansowe – m.in. programy subwencyjne czy wymogi local content w przetargach – które pozwolą wzmocnić europejską produkcję i ochronić rynek przed nieuczciwą konkurencją cenową.

Innowacje w systemach bateryjnych

Impact Clean Power Technology, lider w produkcji systemów bateryjnych dla autobusów elektrycznych i pojazdów ciężarowych, rozwija innowacyjne technologie zwiększające efektywność zarządzania bateriami. W sierpniu spółka podpisała umowę z NCBR na dofinansowanie w wysokości 6,6 mln zł w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Projekt obejmuje rozwój platformy Battery Management System, opartej na algorytmach sztucznej inteligencji, pozwalającej na optymalizację pracy akumulatorów litowo-jonowych przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.