REKLAMA
Inż. Bezwykopowa Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Transport maszyny TBM do Babicy

Od kilku miesięcy Mostostal Warszawa prowadzi prace związane z budową drogi S19 Rzeszów Południe – Babica. Ważnym i unikalnym w skali kraju elementem trasy jest tunel o długości ponad 2 km.

 
Zdjęcie: Acciona, www.mostostal.waw.pl
Zdjęcie: Acciona, www.mostostal.waw.pl
Podziemny obiekt zostanie zrealizowany przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine), której transport właśnie się rozpoczął.

Transport maszyny jest skomplikowaną operacją logistyczną. Jej największe elementy dotrą do Polski drogą morską do Szczecina, aby następnie drogą rzeczną dotrzeć do Opola. Załadunek rozpoczął się w  Noblejas w  Hiszpanii, skąd największe elementy tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w  Santander. Stamtąd jej elementy przypłyną do Szczecina, gdzie następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi elementy dotrą drogą rzeczną do Opola. Tam zostaną przeniesione na specjalne platformy którymi zostaną przetransportowane do Babicy. Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przetransportowane z  Noblejas oraz  ze Szczecina bezpośrednio do Babicy.

Charakterystyka Tunnel Boring Machine


Technologia, know-how i  sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy projekcie S19 Rzeszów Południe – Babica, zostanie dostarczony przez  Accionę. Unikalne doświadczenie, zdobyte na budowach na całym świecie pozwoli wybudować odcinek S19 sprawnie i, biorąc pod uwagę skalę inwestycji, niezwykle szybko. Maszyna TBM używana jest do drążenia tuneli (np. drogowych lub metra). TBM drążą podziemny obiekt i  jednocześnie układają jego obudowę, która składa się z  tubingów. W przypadku tunelu w  Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie użytych przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

Odcinek S19 Rzeszów Południe – Babica


Odcinek, który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción S.A., to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w  Polsce. Zadanie zakłada budowę dwunawowego tunelu, a także 6 estakad, 2 wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w  ciągu drogi krajowej nr 19 oraz  jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt. Tunel będzie miał 2255 metrów długości. Składać się będzie dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i  jednym przejazdem awaryjnym w  środku długości tunelu. Średnica wewnętrzna każdej z  pojedynczych naw głównych będzie wynosiła 13,45 m (zewnętrzna 14,65 m). Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 100 m. 

Źródło: tekst Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA