REKLAMA
Energetyka Hydrotechnika Wiadomości
2 Minuty czytania

Trwa budowa Terminala T3 Baltic Hub

Nowy terminal kontenerowy T3 Batic Hub realizowany przez konsorcjum Budimex i DEME zyskał już widoczny zarys. Jego kontur i powierzchnia są widoczne nawet z lądu.

 

Zdjęcie: Budimex SA, www.media.budimex.pl
Zdjęcie: Budimex SA, www.media.budimex.pl

– Aktualnie trwają m.in. prace pogłębiarskie i  refulacyjne w  celu konstrukcji platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala kontenerowego. Całkowita ilość wydobytego urobku na koniec marca wyniosła ponad 3 mln m3 z  czego prawie połowa została wykorzystana do zalądowienia nowego terenu. Prace prowadzone są przy użyciu 3 pogłębiarek TSHD Artevelde, Pallieter, Uilenspiegel. Równolegle trwają prace przy budowie konstrukcji ściany północnej. Do tej pory zainstalowano metodami wibracyjnymi już blisko 100% zakresu ścianek typu AZ o  długości elementów 22,5m i  łącznej masie ponad 4200 t. W  ten sposób zbudowaliśmy konstrukcję pod przyszłe nabrzeże o  długości 747 mb. – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.

Kalendarium inwestycji

Budowa projektu T3 jest realizowana w  dwóch etapach. W  pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i  DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w  całości odzyskany z  morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o  1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. W  drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o  długości 717 metrów i  głębokości 17,5 metra. Ma się rozpocząć na początku 2023 r., a  zakończyć w  drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w  stanie obsługiwać największe statki na świecie, a  także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z  ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i  bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w  roku.

O Baltic Hub

Baltic Hub (BH) rozpoczął działalność w  2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk i  ma zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na jednoczesną obsługę 4 statków. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w  tym 100 zawinięć największych kontenerowców na świecie.   W 2021 roku terminal obsłużył ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 roku BH osiągnął kamień milowy 15 milionów TEU, czyli całkowitą przepustowość obsłużoną od momentu powstania terminalu. BH zatrudnia ponad 1 200 osób, z  czego ponad 50 proc. mieszka w  Gdańsku i  okolicach. Terminal ma bezpośredni i  znaczący wpływ na gospodarkę regionalną i  polską, generując ponad 12 mld zł rocznie do budżetu państwa z  podatku VAT, akcyzy i  ceł.   BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund doradzanego przez IFM Investors (30%).

Źródło: tekst Budimex SA, www.media.budimex.pl

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA