W 14 minut dojadą pociągi z centrum Rzeszowa na lotnisko w Jasionce po zakończeniu inwestycji, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA”.
Jesienią 2022 r., rozpoczęły się prace przy budowie wiaduktu kolejowego w Rudnej Małej nad drogą krajową nr 9 Rzeszów – Warszawa. Jednoprzęsłowy, stalowy obiekt o długości ponad 50 metrów, zapewni bezkolizyjny ruch pociągów na trasie do lotniska. Sprawna i bezpieczna będzie także komunikacja drogowa pod torami.
– Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego, Podkarpacie zyskuje coraz lepszą kolej. Dostępniejsza stacja Rzeszów Główny zachęca do podróży pociągiem. Kolejne przedsięwzięcia PLK S.A., realizowane w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie, zwiększą atrakcyjność przejazdów i możliwości wygodnych połączeń – Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Konstrukcja wiaduktu została przygotowana na tymczasowych podporach. Z końcem stycznia wykonawca rozpoczął nasuwanie obiektu na żelbetowe, docelowe przyczółki. Te prace przewidziano na kilka dni. Wymagane w tym czasie są zmiany w organizacji ruchu drogowego, zaplanowane od 30 stycznia do 13 lutego.
W stolicy Podkarpacia, realizowana jest budowa blisko 5 km linii kolejowej, stanowiącej połączenie Rzeszowa z Portem Lotniczym w Jasionce. Nowe tory rozpoczną swój bieg w miejscowości Zaczernie i połączą się z nowo wybudowaną stacją kolejową Jasionka Lotnisko. Na trasie powstanie również nowy przystanek Głogów Małopolski Południowy, który ułatwi dostęp do kolei i do lotniska. Zakończenie budowy nowej linii do lotniska w Jasionce, planowane jest we wrześniu br.
Na Podkarpaciu – oprócz budowy nowej linii do lotniska, przedsięwzięcie PLK SA zapewnia także rozwój kolei aglomeracyjnej na trasach, łączących Rzeszów z Dębicą i Przeworskiem oraz z Kolbuszową i Strzyżowem. Budowane są m.in. przystanki, które zwiększą dostępność komunikacyjną mieszkańców i zapewnią lepsze warunki przejazdów szybką koleją aglomeracyjną.
Inwestycja PLK SA, to budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, realizowana w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” za 314 108 513,04 zł netto. Współfinansowanie jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w III kwartale 2023 r.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl