Nowe i przebudowywane obiekty inżynieryjne
Na stacji w Jaworznie Szczakowej powstaje lokalne centrum sterowania. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia kontynuowane są prace przy budowie wiaduktów drogowych w ciągu ul. Bukowskiej i Mroczka (Jaworzno) oraz w Balinie. Wiadukty zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe.
Na stacji Jaworzno Ciężkowice postępuje budowa przejścia pod torami oraz nowego peronu, a na przystanku Balin kładki dla pieszych. Prace na tym odcinku obejmują 33 obiekty inżynieryjne, w tym 5 przepustów ekologicznych tworzących system przejść dla płazów.
Prace między stacjami Jaworzno Szczakowa – Trzebinia ruszyły w czerwcu 2017 r.
Szybsza i sprawniejsza podróż do Krakowa
Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa obsługi podróżnych na stacji Jaworzno Szczakowa oraz na przystankach osobowych w Jaworznie Ciężkowicach i w Balinie.
Zwiększy się także przepustowość linii a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu na trasie Katowice – Kraków. Zakończenie prac na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia planowane jest w I kwartale 2019 r. Koszt modernizacji odcinka to 296 mln zł netto.
Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w czerwcu 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice – Kraków to ok. 2 mld zł netto. Projekt na linii E30 Katowice – Kraków realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
Autor: Jacek Karniewski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.