REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Trwa montaż TBM Karpatka

Na placu budowy drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą trwa montaż maszyny TBM. W tym roku rozpocznie ona drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. Karpatka – taką nazwę dla maszyny drążącej wybrali w głosowaniu internauci.

 

Zdjęcie: Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl
Zdjęcie: Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl

Przy montażu elementów TBM (ang. Tunnel Boring Machine), wykorzystywane są dwa żurawie gąsienicowe o  udźwigu 650 i  300 ton, które przenoszą elementy. Teraz oba wykorzystano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej.

– To ważny dla  nas moment. To też jeden z  kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z  sukcesem zrealizować ten imponujący Kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane na temat samej maszyny: średnica – 15,16 metra, masa całkowita – 4 367 ton oraz  zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton – mówi Antonio de Barba, Kierownik Budowy Tunelu. – Mostostal Warszawa i  Acciona posiadają najlepszych inżynierów oraz  wszystkie niezbędne środki do skutecznego zrealizowania budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Kolejnym krokiem w  składaniu Karpatki będzie montaż suwnic oraz  instalacji elektrycznych i  hydraulicznych.

Prędkość wiercenia maszyny TBM wyniesie maksymalnie 65 mm/min. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i  zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie około czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Tunel o  długości 2255 m składał się będzie z  dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz  dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z  naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz  dodatkowy pas awaryjny. Będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z  pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Produkcja tubingów odbywa się w  hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Wyposażona jest w  linię produkcyjną, cztery suwnice i  węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z  żelbetu. Połączone, tworzą pierścień.

Rozpoczęcie drążenie tunelu planowane jest III kwartale br., a zakończy się w  II połowie 2025 r.

Źródło: tekst Mostostal Warszawa S.A., www.mostostal.waw.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.