REKLAMA
Budownictwo Hydrotechnika Wiadomości
5 Minut czytania

Trwa przekop Mierzei Wiślanej

Prace przy pierwszej części inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” trwają zgodnie z przyjętym harmonogramem.

 
Zdjęcie: NDI
Zdjęcie: NDI
– Przekop Mierzei Wiślanej i  budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Dzięki ukończeniu tej  inwestycji, podobnie jak dzięki budowie drogi ekspresowej S7, S16  i  S51, a  także dzięki budowie i  modernizacji linii kolejowych, woj.  warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar Portu Osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Montowane są tam kleszcze i  ściągi oraz  zasypywana jest grodza. Na  budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane tzw. X-bloki (łącznie będzie ich 9  604). Będą one zabezpieczać falochrony przed  falami. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na  nasadzie falochronu zachodniego.

W  rejonie powstającego kanału żeglugowego, po  północnej i  południowej stronie śluzy, montowane są mikropale i  pogrążana jest ścianka szczelna. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i  budowie nasypów pod  drogi. W  rejonie śluzy pogrążono już ściankę i  wykonano ekran przeciw filtracyjny.

– W  czwartek na  budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego –
mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z  konsorcjum NDI/Besix. – Przygotowaliśmy platformę roboczą, która  posłuży nam do  scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a  zakończy na  przełomie stycznia i  lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do  obsługi mostu. Pierwsze auta tym obiektem przejadą już w  połowie roku. Natomiast na  moście północnym – dodaje Wróblewski – toczą się prace żelbetowe, a  ich koniec planujemy jeszcze w  tym roku.

Nad  kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od  przepływających nową drogą wodną jednostek. Mosty będą wykonane w  konstrukcji stalowej. Długość przęsła to  62  metry, szerokość 17  metrów. W  chwili przepływania jednostki przez  kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do  niego. Jednym z  założeń inwestycji jest zapewnienie priorytetu ruchu kołowego.
 

Zakończono już roboty związane ze  wznoszeniem budynku Bosmanatu. Aktualnie trwają roboty wykończeniowe tj.  ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz  roboty dekarskie.

– Budynek administracji morskiej, z  którego  nasi pracownicy będą kierować i  nadzorować ruch jednostek pływających nazwaliśmy, z  uwagi na  historyczną nazwę tego miejsca, Bosmanatem „Nowy Świat”. Architekci, zgodnie z  naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w  otoczenie, a  jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez  użytkowników kanału w  zakresie swojej funkcjonalności, jak i  osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi ale  również i  turystów, spędzających czas w  tym niezwykle atrakcyjnym regionie naszego kraju –
powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w  Gdyni.

Mocno zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie. – Wykonaliśmy już ponad jedną trzecią ściany grodzy tworzącej obwiednię sztucznej wyspy – mówi Wojciech Czyżewski, dyrektor projektu budowy wyspy z  firmy NDI. – Kolejno montujemy ściągi i  zasypujemy grodzę. W  najbliższych tygodniach te prace będą kontynuowane, a  grodza zostanie przed  zimą zabezpieczona – dodaje Czyżewski.

Najbliższe tygodnie to  także kontynuacja prac przy falochronie wschodnim i  zachodnim, pogrążanie ścian na  całym obszarze kanału żeglugowego i  rozpoczęcie tam prac żelbetowych. W  rejonie śluzy zaczną się wykopy i  wiercenie pali CFA (budowlany element konstrukcyjny, stosowany przede wszystkim do  wykonywania fundamentów głębokich m.in.  pod  obiektami mostowymi, a  także ścian palowych w  konstrukcjach oporowych). Powstają też drogi dojazdowe. Aktualnie wykonany jest odcinek drogi NSD1  od  drogi wojewódzkiej nr 501  do  nabrzeża południowego w  warstwach podbudowy, zaś na  odcinku drogi NSD2  od  drogi wojewódzkiej nr 501  do  Zatoki Gdańskiej zakończenie warstw podbudowy planowane jest do  końca listopada.

W  zakresie realizacji drugiej części inwestycji, 10  września br.  nastąpiło otwarcie ofert w  przetargu ogłoszonym wiosną. W  chwili obecnej nie  ma jeszcze rozstrzygnięcia. Trwa badanie i  ocena złożonych ofert (wpłynęło ich 9). Prace komisji przetargowej najprawdopodobniej zakończą się z  końcem tego lub na  początku przyszłego roku. Przypomnijmy, druga część inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na  rzece Elbląg w  zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do  rzeki oraz  budowę mostu obrotowego nad  rzeką Elbląg w  miejscowości Nowakowo, wraz ze  zmianami układu drogowego.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z  Zatoki Gdańskiej przez  Zalew Wiślany do  Elbląga to  blisko 23  kilometry. Samo przejście przez  Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10  kilometrów, po  rzece Elbląg – także ponad 10  kilometrów, a  pozostałe ok. 2,5  km to  odcinek, na  który  złożą się śluza i  port zewnętrzny oraz  stanowisko postojowe. Kanał, jak i  cały tor wodny będą miały 5  m głębokości.

Źródło: NDI S.A.
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA