Zakończenie kluczowego etapu budowy tunelu na S19
Zakończenie drążenia pierwszej nawy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica stanowi istotny kamień milowy dla polskiej infrastruktury drogowej. Podczas wizyty na placu budowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie współpracy zespołów projektowych i wykonawczych oraz skalę wyzwań technicznych towarzyszących realizacji inwestycji.
Prezes Mostostal Warszawa S.A. Jorge Calabuig Ferre zaznaczył, że zakończenie tego etapu potwierdza zdolność konsorcjum Mostostal Warszawa–ACCIONA do realizacji najbardziej wymagających projektów tunelowych w Polsce.
Maszyna TBM „Karpatka” i wyzwania geologiczne
TBM „Karpatka” to jedna z największych maszyn tego typu wykorzystywanych w Polsce. Ma 114 m długości, waży ok. 4,4 tys. ton i wyposażona jest w 12 silników o mocy 1 MW każdy. Podczas drążenia tunelu pracowała w złożonych warunkach fliszu karpackiego oraz w rejonie zagrożonym metanem, przy zastosowaniu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wentylacji.
Tunel na S19 jako element Via Carpatia
Tunel w Babicy ma długość 2 255 m i docelowo będzie składał się z dwóch jednokierunkowych naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi. Każda z nich będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Obiekt jest kluczowym elementem 10,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, stanowiącego część szlaku Via Carpatia.
Kolejne etapy realizacji inwestycji
Po zakończeniu drążenia pierwszej nitki planowany jest obrót maszyny TBM „Karpatka”, który umożliwi rozpoczęcie prac przy drugiej nawie tunelu. Termin kolejnego etapu zależeć będzie od wyników przeglądu technicznego oraz zakresu niezbędnych prac serwisowych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
