REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Udostępniono pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego

Od 29 listopada br. kierowcy mogą korzystać z pierwszej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. Kierowcy mają do dyspozycji ok. 9,6 km nowej drogi, po jednym pasie w każdym kierunku.

 

Zdjęcie: GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
Zdjęcie: GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
Obwodnica przebiega po wschodniej stronie  Tomaszowa Lubelskiego. Dzięki niej  odetchną mieszkańcy miasta.  Pierwsza nitka przejmie  ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy  Zamościa,  a także  część ruchu lokalnego. Zgodnie z ostatnim badaniem w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu  2020/21, przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 18 tys.  pojazdów  w ciągu doby. 

– Z oddawaną dzisiaj do ruchu obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, od początku roku udostępniliśmy kierowcom 18 odcinków nowych dróg o łącznej długości  nieco  ponad 192 km.  To nie koniec dobrych wiadomości dla kierowców. Do końca roku udostępnimy  kolejne odcinki  również w innych województwach – powiedział Tomasz Żuchowski,  p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasowa organizacja ruchu

Ze względu na prowadzone prace przy budowie drugiej (prawej) jezdni, na obwodnicy obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h, natomiast  na odcinku kilkuset metrów, w rejonie Kolonii  Łaszczówka i wiaduktu w ciągu ul. Tomaszowskiej, gdzie jest wyjazd i wjazd na budowę,  do 40 km/h. Drogowcy proszą o ostrożną jazdę i stosowanie się do tymczasowego oznakowania.

Budowa obwodnicy  rozpoczęła  się wiosną 2019 r.  Jesienią 2020 r. podpisano z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest  budowa drugiej nitki obwodnicy. GDDKiA planuje, że  prace  te zakończą  się w ostatnim kwartale 2022 r.  Pierwotnie budowa drugiej jezdni  planowana była na  lata  2025-2026, a podpisanie aneksu z obecnym wykonawcą pozwoli przyspieszyć  udostępnienie pełnego przekroju trasy  o co najmniej trzy  lata.

W  ramach inwestycji  powstało  14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść  dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz  urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i  węzeł Tomaszów Lubelski Południe  na włączeniu do DK17.

Liczby:
– Długość obwodnicy  –  ok. 9,6 km,
– Długość drugiej jezdni między węzłami  –  ok. 5,4 km,
– Koszt budowy dwóch jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem)  –  ok. 365 mln zł,
– Koszt budowy drugiej jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi  i nadzorem)  –  ok. 77 mln zł,
– Dofinansowanie z UE (Program Operacyjny Infrastruktura i  Środowisko) –  ok. 140 mln zł.

Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA