– Z oddawaną dzisiaj do ruchu obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, od początku roku udostępniliśmy kierowcom 18 odcinków nowych dróg o łącznej długości nieco ponad 192 km. To nie koniec dobrych wiadomości dla kierowców. Do końca roku udostępnimy kolejne odcinki również w innych województwach – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Tymczasowa organizacja ruchu
Ze względu na prowadzone prace przy budowie drugiej (prawej) jezdni, na obwodnicy obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h, natomiast na odcinku kilkuset metrów, w rejonie Kolonii Łaszczówka i wiaduktu w ciągu ul. Tomaszowskiej, gdzie jest wyjazd i wjazd na budowę, do 40 km/h. Drogowcy proszą o ostrożną jazdę i stosowanie się do tymczasowego oznakowania.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się wiosną 2019 r. Jesienią 2020 r. podpisano z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest budowa drugiej nitki obwodnicy. GDDKiA planuje, że prace te zakończą się w ostatnim kwartale 2022 r. Pierwotnie budowa drugiej jezdni planowana była na lata 2025-2026, a podpisanie aneksu z obecnym wykonawcą pozwoli przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o co najmniej trzy lata.
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
Liczby:
– Długość obwodnicy – ok. 9,6 km,
– Długość drugiej jezdni między węzłami – ok. 5,4 km,
– Koszt budowy dwóch jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) – ok. 365 mln zł,
– Koszt budowy drugiej jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi i nadzorem) – ok. 77 mln zł,
– Dofinansowanie z UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) – ok. 140 mln zł.
Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/