
Trasa kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec stanowi fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec. Małopolski odcinek linii kolejowej nr 97 między Skawiną a Suchą Beskidzką został zmodernizowany w ramach większego projektu inwestycyjnego na kolejowej zakopiance. Efektem prac są nowe możliwości dla pasażerów i lepszy standard w podróżach regionalnych oraz dalekobieżnych koleją, m.in. na Podhale.
Kolejny projekt pozwala na kontynuację modernizacji, która teraz obejmie trasę, łączącą województwo małopolskie ze śląskim, tj. między Suchą Beskidzką a Żywcem. Dzięki inwestycji poprawi się jakość komunikacji kolejowej w tej części regionu. Dla mieszkańców powiatów suskiego i żywieckiego oznacza to również dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Dla turystów – nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego pod Tatry.
Komfort i lepszą dostępność zapewnią podróżnym zmodernizowane perony na stacjach i przystankach, m.in.: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Przebudowane obiekty będą zapewniały wygodną obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Lepszy poziom obsługi pasażerów zagwarantuje także wyposażenie przystanków w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie.
Sprawność i bezpieczeństwo trasy zwiększy przebudowa torów kolejowych na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec o długości 35 km oraz sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży, zaplanowano remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec.
Umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka” zrealizuje spółka STRABAG. Przedsięwzięcie za ponad 360 mln zł netto zostanie sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan