![Zdjęcie: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2023/Czerwiec/9/_resampled/ResizedImage620261-wschodnia-obwodnica-Tarnowa.png)
Wschodnia obwodnica Tarnowa
Planowana droga umożliwi całkowite ominięcie Tarnowa przez ruch tranzytowy z DK73 w kierunku autostrady. Zapewni też krótszy dojazd do autostrady A4 mieszkańcom miejscowości położonych na południe od niej i od DK94, m.in. Pilzna i Jasła. Inwestycja przyczyni się do rozwoju regionu na granicy woj. małopolskiego i podkarpackiego. Poprawi się też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych położonych w południowo-wschodniej Polsce.
GDDKiA zakłada budowę nowego odcinka drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 10 km, węzłów drogowych, obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Decyzja o tym, czy droga będzie miała przekrój jedno- czy dwujezdniowy, zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, wykonywanej w ramach opracowania STEŚ-R.
Projektanci zaproponują kilka wariantów przebiegu drogi, które drogowcy przedstawią lokalnej społeczności i samorządom. Dla jednego z nich, optymalnego pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, GDDKiA wystąpi o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla wariantu zatwierdzonego tą decyzją będą również wykonywane badania geologiczne. Termin przewidziany na wykonanie dokumentacji STEŚ-R to 42 miesiące od podpisania umowy. Wartość prac projektowych to 8,5 mln zł.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/