Odcinek o długości 14,7 km poprowadzi przez gminy Przysucha i Wieniawa (pow. przysuski) oraz gminę Wolanów (pow. radomski). To fragment trasy, która docelowo połączy autostradę A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego ze wschodnią granicą państwa w Dorohusku. Od teraz na terenie województwa mazowieckiego w realizacji są dwa sąsiadujące ze sobą odcinki o łącznej długości ponad 29 kilometrów, od granicy z woj. łódzkiego i mazowieckiego w kierunku w Radomia i Lublina.
Nowy standard
Trasa będzie oznaczała nową jakość dla mieszkańców Ziemi Łódzkiej i południowego Mazowsza. Pozwoli bowiem przejąć ruch tranzytowy z zatłoczonej DK12 biegnącej przez liczne wsie i miasta. Średni dobowy ruch na tej trasie między Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem waha się od blisko 10 tysięcy w okolicy Radomia, do prawie 25 tysięcy w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego.
Jakie będą zmiany
Droga ekspresowa S12 między Piotrkowem Trybunalskim i Radomiem będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.
Na odcinku Przysucha – Wieniawa powstaną dwa węzły drogowe (Przysucha na przecięciu z DW727 i Wieniawa u zbiegu z obecną DK12), dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP Wieniawa Północ i MOP Wieniawa Południe), obwód utrzymania drogi, liczne wiadukty, mosty i inne obiekty inżynierskie. Na szlakach migracji zwierząt zaplanowano trzy duże przejścia i liczne przepusty. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy powstanie zaś nowoczesna, zapewniająca bezpieczeństwo infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wybór rodzaju nawierzchni pozostaje w gestii wykonawcy.
Co, gdzie i kiedy
Zgodnie z umową prace (zarówno projekt, jak i budowa) mają trwać 43 miesiące. Na wykonanie projektu oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca ma 21 miesięcy. Pozostały czas (22 miesiące) to okres prac budowlanych, przy czym w przeciwieństwie do etapu projektowania w okresie budowy uwzględniane będą tzw. przerwy zimowe (od połowy grudnia do połowy marca).