REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Umowa na wykonanie projektu BiT City II

PKP, PKP PLK i Miasto Toruń podpisały ze spółką Transprojekt Gdański umowę na wykonanie dokumentacji projektu BiT City II. PLK zmodernizuje perony i przejścia podziemne na stacjach Toruń Miasto i Toruń Wschodni, a PKP przebuduje oba dworce.

Podpisanie umowy, fot. PKP PLK
Podpisanie umowy, fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z PKP S.A. i Miastem Toruń podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. Projekt wykona Transprojekt Gdański sp. z o.o. Dokumentacja jest krokiem ku realizacji inwestycji, która ułatwi komunikację, zwiększy dostępność do kolei w Toruniu i regionie.

Dworce przyjazne podróżnym


W ramach projektu BiT City II zmodernizowane zostaną dwa dworce: Toruń Wschodni i położony najbliżej centrum i starówki Toruń Miasto. Przebudowa obiektów, z uwagi na ich charakter, będzie prowadzona w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Budynki zostaną zmodernizowane w taki sposób, aby spełniały najwyższe standardy obsługi podróżnych. Dworce, poprzez eliminację barier architektonicznych i zastosowanie nowych rozwiązań, będą w pełni dostosowane do potrzeb użytkowników o ograniczonej możliwości poruszania się: osób starszych, podróżnych z niepełnosprawnościami, pasażerów dziećmi lub osób z dużymi bagażami. W budynkach zainstalowany zostanie system informacji pasażerskiej: głosowej i wizualnej (wyświetlacze).

Prace na dworcu Toruń Wschodni obejmą modernizację budynku oraz przebudowę i zagospodarowanie terenu przydworcowego. Z uwagi na duży potencjał komercyjny zrewitalizowany zostanie także budynek administracyjny znajdujący się obok dworca. Na parterze dworca znajdą się hol główny poczekalni, kasy biletowe, toalety oraz pomieszczenia usługowe (kiosk, gastronomia). Przestrzeń na 1. piętrze zostanie wykorzystana na potrzeby obsługi dworca oraz na cele techniczne.

Na stacji Toruń Miasto zmodernizowany zostanie cały kompleks budynków PKP: dworzec, „stara apteka” i tzw. „stare szalety”. Na parterze dworca będą kasy, poczekalnia, toalety i przestrzeń dla najemców komercyjnych. Ze względu na dogodną lokalizację dworca na 1. piętrze planowane jest urządzenie hostelu. Oddanie dworców do użytku pasażerów planowane jest na połowę 2022 r.

Toruń Miasto i Toruń Wschodni – w podróż z wygodnych peronów


PLK planują zmodernizować stacje Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Trzy perony na stacji Toruń Wschodni będą dłuższe i wyższe, co ułatwi korzystanie z pociągów. W koncepcji wykonawca ma uwzględnić budowę czwartego peronu. Do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zostanie dostosowane przejście pod torami, m.in. zaplanowano montaż wind na peron. Projekt obejmuje też remont wiat.

Na stacji Toruń Miasto zmodernizowany zostanie peron. Dokumentacja uwzględnia także przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego. Obie stacje zostaną wyposażone w nowoczesny i czytelny system informacji pasażerskiej.

Drugi tor zlikwiduje „wąskie gardło”


Między Toruniem Miasto a Toruniem Wschodnim pod Placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor o długości 400 m. Pozwoli to na likwidację „wąskiego gardła” i zwiększenie przepustowości linii (nr 353). Zmodernizowane zostanie 6 km torów oraz sieć trakcyjna. Nowy system sterowania zwiększy bezpieczeństwo i sprawność prowadzenia ruchu kolejowego. Dokumentacja ma uwzględnić szybszy przejazd pociągów od 60 do 120 km/h, w miejscu obecnych 40-100 km/h.

Nad Wisłą zaplanowano remont mostu kolejowego z 1873 r. oraz mostu nad Strugą Toruńską.

Toruń Wschodni – węzeł przesiadkowy


Miasto Toruń, w ramach swojego zakresu prac, planuje przebudowę ul. Sowińskiego oraz ronda na Placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego. Przy dworcu Toruń Wschodni powstanie węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Żółkiewskiego i Curie-Skłodowskiej. Na moście kolejowym miasto zbuduje kładkę pieszo-rowerową. Przebudowana zostanie kładka Garbaty Mostek nad linią (nr 353), która łączy ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej zostanie sfinansowane przez partnerów projektu. Dokumentacja powstanie do listopada 2021 r. Wartość zadania wynosi prawie 12 mln zł brutto. Wkład PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to 6,753 mln zł brutto (5,490 mln zł netto).

Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA