REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Via Baltica połączyła Litwę z Polską

Grupa Trakcja, poprzez swoją spółkę Kauno tiltai, zakończyła modernizację odcinka autostrady Via Baltica, łączącego Litwę z Polską. Inwestycja znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort podróży oraz usprawnia ruch międzynarodowy w regionie, stając się symbolem współpracy europejskiej.

Via Baltica – zmodernizowany odcinek Kaunas–Marijampolė–Suwałki”
Via Baltica, fot. Trakcja, www.grupatrakcja.com
Spis treści

Kluczowy projekt Grupy Trakcja na Via Baltica

Spółka Kauno tiltai, należąca do Grupy Trakcja, zrealizowała jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie Północno-Wschodniej – modernizację odcinka autostrady Via Baltica, łączącego Litwę z Polską. Projekt ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu i zwiększenia bezpieczeństwa transportowego.

Uroczyste otwarcie zmodernizowanego fragmentu trasy odbyło się 20 października 2025 r. na granicy litewsko-polskiej, z udziałem najwyższych władz obu państw – Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Karola Nawrockiego oraz Prezydenta Republiki Litewskiej Gitanasa Nausėdy. Wspólne wystąpienia prezydentów podkreśliły znaczenie inwestycji jako symbolu współpracy, wspólnych wartości i celów Litwy i Polski.

Modernizacja odcinka Kaunas–Marijampolė–Suwałki

Ruch w obu kierunkach został przywrócony na 12-kilometrowym odcinku drogi A5 Kaunas–Marijampolė–Suwałki (od km 85 do km 97,06), na którym dopuszczalna prędkość wynosi obecnie 130 km/h. Inwestycja objęła m.in. budowę i przebudowę licznych obiektów inżynieryjnych:

  • 3 wiaduktów,
  • 11 rond,
  • 2 tuneli,
  • nowoczesnego parkingu z ładowarkami dla samochodów elektrycznych, toaletami i strefami odpoczynku,
  • 3 przejść tunelowych dla pieszych i zwierząt.

Jako firma z kapitałem polskim mieliśmy zaszczyt realizować ten kluczowy odcinek aż do granicy z Polską. Pracowaliśmy intensywnie, dbając o jakość i bezpieczeństwo na każdym etapie – od nasypów po zaawansowane rozwiązania inżynieryjne. To nie tylko połączenie dwóch państw, ale także impuls dla mobilności całego regionu – powiedział Aldas Rusevičius, Dyrektor Generalny AB Kauno tiltai.

Finansowanie i skala inwestycji

Wartość robót na ostatnim odcinku wyniosła 187 mln euro brutto. Projekt został sfinansowany ze środków Europejskiego Instrumentu Infrastruktury Sieciowej (EITP), budżetu Republiki Litewskiej oraz funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W ramach modernizacji całego 40-kilometrowego odcinka od Marijampolė do granicy z Polską zrealizowano:

  • 6 nowych mostów i przebudowę 2 istniejących,
  • 9 wiaduktów,
  • 7 przejazdów tunelowych,
  • 25 rond,
  • 90,5 km dróg łączących,
  • 18,9 km ekranów akustycznych,
  • 2 najnowocześniejsze parkingi w kraju.

Via Baltica – europejski korytarz północ–południe

Via Baltica (E67) to jedna z najważniejszych arterii transportowych Europy, łącząca Warszawę z Tallinem. Przez terytorium Litwy przebiega 269 km tej trasy. Jej modernizacja stanowi kluczowy element rozwoju sieci komunikacyjnej łączącej Europę Środkową i Północną, wspierając mobilność, bezpieczeństwo i współpracę gospodarczą państw bałtyckich.

Projekt realizowany przez Grupę Trakcja łączy rozwój infrastruktury z troską o środowisko. W ramach inwestycji zastosowano nowoczesne rozwiązania proekologiczne, w tym pierwsze w Litwie zielone mosty umożliwiające bezpieczną migrację zwierząt.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.