REKLAMA
Wiadomości
3 Minuty czytania

W 2023 r. kierowcy zyskają 260 km dróg

Poprawi się wjazd do Warszawy od południa, domknięta zostanie obwodnica Łodzi i wydłużą się odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami.

 
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Ułatwienie podróż, zwiększenie bezpieczeństwa i komfort jazdy

GDDKiA systematycznie przybliża się do połączenia drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. W przyszłym roku drogowcy udostępnią kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 – pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim.

GDDKiA domknie obwodnicę wokół Łodzi, oddając do ruchu odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Tym samym Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14). Oddane do użytku zostaną również dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11 – blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.

Łączenie międzynarodowych szlaków


Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Udostępniony zostanie kierowcom odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe. Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.

Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. W tym roku oddano do ruchu pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18.

W 2022 roku na autostradzie A1 udostępniono całą szerokość obu jezdni na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk. Jednak w dalszym ciągu poruszamy się po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną 2023 r.

W 2023 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie blisko 260 km nowych dróg:
49,4 km autostrad: 

– A18 granica państwa – Żary (11,7 km),
– A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km),
– A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km).

192,9 km dróg ekspresowych: 
– S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km),
– S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn),
– S7 Moczydło – Miechów (18,7 km),
– S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km),
– S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km),
– S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km),
– S11 obwodnica Olesna (24,8 km),
– S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km),
– S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km),
– S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km),
– S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km),
– S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km),
– S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 r., jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 r. po wybudowaniu węzła Łomża Zachód).

14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych: 
– DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km),
– DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA