Warszawski ZTM dba o infrastrukturę pierwszej linii metra
Na pierwszej linii metra cały czas trwają prace remontowe – jedne się kończą, inne zaczynają. W kilku przypadkach Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi także postępowania przetargowe.
Podstacje trakcyjno-energetyczne ursynowskiego odcinka pierwszej linii metra powstały w trakcie budowy na przełomie lat 80 i 90 ubiegłego wieku i wymagają modernizacji. Dziś już nie produkuje się do nich części zamiennych i bez przeprowadzenia od podstaw odpowiednich prac remontowo-modernizacyjnych w przypadku awarii mogłoby dojść do zakłóceń w funkcjonowaniu podziemnej kolei. Na najbliższy weekend zaplanowano remont podstacji trakcyjno-energetycznej na stacji Ursynów.
Remonty wind i schodów ruchomych, wymiana elewacji szybów
We wrześniu na stacji Racławicka zaczęła jeździć zmodernizowana winda, która zastąpiła podnośnik. Dźwig jest przy południowo-zachodnim (po stronie Szkoły Podstawowej nr 69) zejściu na stację, na wysokości budynku al. Niepodległości 119. Winda zjeżdża na antresolę, gdzie można przesiąść się do drugiej – zjeżdżającej na poziom peronów.
Winda jest dostępna dla osób na wózkach, mających problemy z poruszaniem się, a także opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach. Dodatkowo wykonawca przystosował ją do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących, m.in. wyposażył w przyciski wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a.
W maju pracownicy Metra Warszawskiego odnowili sufit stacji Politechnika. Dwukrotnie pomalowali ok. 3000 m.kw. stropu, na co zużyli około 600 litrów farby.
Obecnie toczą się prace przy remoncie przepompowni wód opadowych na stacjach Pole Mokotowskie oraz Ratusz Arsenał. Wykonawca na zakończenie robót ma czas do 30 listopada. Dbamy również o pomieszczenia służące na co dzień pracownikom Metra Warszawskiego. Kilka dni temu wykonawca złożył dokumentację, która jest niezbędna przy remoncie wentylacji i klimatyzacji na stacji Pl. Wilsona. Modernizowany będzie również wiadukt nad torami na Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach, którym poruszają się pracownicy metra.
Zaplanowane są też kolejne prace. Wygląd i estetyka stacji Pole Mokotowskie i Marymont zostaną odświeżone. Na Polu Mokotowskim wymiany doczeka się zrobiona z płyt piaskowca elewacja szybu windowego, mieszczącego się na południowo-zachodniej stronie stacji. Na Marymoncie remont obejmie elewacje z płyt gresowych dwóch wejść od strony południowo-zachodniej. Zakończyło się właśnie postępowanie przetargowe, a jedna z ofert zmieściła się w przewidzianym przez ZTM budżecie.
Modernizacje i remonty elektryczne
ZTM ogłosił też przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej modernizacji wybranych instalacji elektrycznych na stacjach Kabaty i Imielin oraz w tunelu szlakowym. Zwycięzca przetargu będzie miał do przygotowania dokumentację niezbędną przy remoncie opraw (wraz z instalacjami i urządzeniami rozdzielczymi) oświetlenia podstawowego i awaryjnego na stacji Kabaty. Przy okazji ZTM planuje również wymianę rozdzielnicy SN w podstacji energetyczno-trakcyjnej i elementów składowych systemu średniego napięcia. Nowe mają też być instalacje siłowe (wraz z urządzeniami rozdzielczymi) w tunelu szlakowym.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl