Więcej nowoczesnych dróg na Dolnym Śląsku
Mapa drogowa Dolnego Śląska ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa dolnośląskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie.
130 km nowych dróg pod ruchem
Pod koniec 2017 roku oddaliśmy do ruchu drogę ekspresową S5 na odcinku od węzła Korzeńsko do Wrocławia. Realizacja tego prawie 50-kilometrowego, dwujezdniowego odcinka wpłynęła na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Pozwoliła także na znaczne skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do granicy z województwem wielkopolskim o co najmniej 25 minut. Droga ekspresowa S5 w Polsce docelowo będzie liczyła około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Uzyskanie przejezdności na ciągu głównym trasy łączącej Poznań z Wrocławiem planowane jest przed końcem tego roku.
W 2018 roku udostępniliśmy kierowcom prawie 70 km drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do Bolkowa. To fragment międzynarodowej drogi E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania. Dzięki temu nasz region został skomunikowany z autostradą A4. Docelowo S3 będzie miała długość blisko 510 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. O jej kontynuacji za naszą południową granicą w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między Polską i Republiką Czeską.
Poprawa przepustowości na terenie Kotliny Kłodzkiej nastąpiła po oddaniu w 2018 roku do ruchu obwodnicy Kłodzka. W ramach tej inwestycji wybudowany został odcinek o długości 6,6 km w ciągu drogi krajowej nr 33, łącznik drogi krajowej nr 46 o długości 2,5 km oraz wyremontowany został odcinek DK33 o długości prawie 2,4 km.
Ponad 50 km dróg w realizacji
Na etapie realizacji pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S3 na terenie Dolnego Śląska. 9 września br. otworzyliśmy oferty w przetargu na kontynuację odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ, o długości ok. 14,1 km. Przypomnijmy, że to odcinek realizowany wcześniej przez konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem. Mimo wielokrotnych wezwań wykonawcy do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą tego odcinka trasy. Nowy wykonawca będzie miał 14 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na dokończenie prac z możliwością skrócenia tego okresu do 12 miesięcy, jeśli zadeklaruje to w swojej ofercie. Do wykonania pozostało ok. 25% prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny) oraz węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.
Droga ekspresowa S3 od węzła Bolków będzie miała swoją kontynuację do granicy polsko-czeskiej. W październiku 2018 roku podpisaliśmy umowy z wykonawcami dwóch ostatnich, na terenie Dolnego Śląska, fragmentów trasy o łącznej długości 31,5 km. Obecnie na ukończeniu są prace projektowe związane z przygotowaniem projektu budowlanego dla obu zadań, a w IV kwartale tego roku wykonawcy planują złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 roku, natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w II połowie 2021.
W bliskim sąsiedztwie drogi ekspresowej S3 realizowana jest obwodnica Bolkowa o długości około 8 km. Inwestycja zaawansowana jest już w prawie 90%. Wykonawca rozpoczął już prace związane z układaniem warstwy ścieralnej na ciągu głównym trasy, a na włączeniu obwodnicy do DK3 w Jeżowie trwają prace związane z robotami konstrukcyjnymi nawierzchni. Kontraktowy termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Bolkowa przypada w kwietniu 2020 r.
Wartość zrealizowanych i będących w realizacji inwestycji to ponad 7,5 mld zł, z czego ok. 2,5 mld zł, pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Kolejne inwestycje na etapie przygotowania
Na etapie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest budowa drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Kłodzka. Wykonawca analizuje obecnie cztery warianty przebiegu drogi, prowadzi również prace nad przebiegiem wariantu preferowanego przez społeczeństwo. W IV kwartale 2019 r. planowane jest posiedzenie Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych, na którym zostanie zarekomendowany wariant do realizacji. Wariant ten zostanie przedstawiony we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wybór wariantu do dalszej realizacji wskaże decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, której pozyskanie zaplanowane jest w III kwartale 2020 r.
W maju br. podpisana została umowa na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze Studium Korytarzowym rozbudowy/budowy autostrady A4 na ok. 110-kilometrowym odcinku istniejącej autostrady od Wrocławia (granica województwa) do Krzyżowej. Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:
– Wariant 1 – rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny),
– Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odcinku Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych,
– Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.
Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej.
Trwają również prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla obwodnicy Głogowa w ciągu DK12. Wykonawca analizuje cztery warianty przebiegu trasy. W listopadzie planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które przebiegają analizowane warianty.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Wrocław