Wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy, PLK zwiększyła dopuszczalną prędkość pociągów pasażerskich na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże do 160 km/h. Przełoży się to na skrócenie czasu podróży do stolicy Małopolski dla mieszkańców Tarnowa, Brzeska, czy Bochni. Podniesienie prędkości na ok. 13-kilometrowym odcinku międzynarodowej linii kolejowej E30 nie byłoby możliwe bez gruntowej modernizacji torów i sieci trakcyjnej. Wymieniono również rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a ich pracę koordynuje nowoczesny, cyfrowy system zarządzania ruchem pociągów. Za sprawne i bezpieczne podróże odpowiadają kolejarze w nowoczesnych centrach sterowania, zlokalizowanych na stacjach Kraków Główny, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów.
Z myślą o kolei aglomeracyjnej
Przyspieszenie pociągów pasażerskich to efekt jednej z największych inwestycji kolejowych w historii Krakowa. Przebudowano tory pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem. Powstały nowe estakady, mosty kolejowe i wiadukty. Podróżni mogą korzystać z nowoczesnych peronów na stacjach, a nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień poprawiły dostęp do kolei i ułatwiły łączenie podróży. Dzięki dwóm dodatkowym torom na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, oraz jednemu na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, umożliwiono dalszy rozwój kolei aglomeracyjnej.
Z myślą o kolei międzynarodowej
Główne roboty budowlane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” zakończyły się w 2023 roku. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł netto była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zadanie stanowi kolejny element modernizacji międzynarodowego szlaku kolejowego E30, który łączy m.in. Ukrainę, Polskę i Niemcy. Przewoźnicy i podróżni już korzystają z efektów tych inwestycji m.in. na trasach Rzeszów – Kraków i Kraków – Katowice.