
Konsekwentnie realizowane procesy inwestycyjny i utrzymaniowy wpływają korzystnie na ruch pasażerski i towarowy. Wyższe parametry eksploatacyjne (prędkość, dopuszczalne naciski, skrajnia taboru) na sieci kolejowej są szczególnie istotne dla przewoźników cargo, bowiem realizacja tych połączeń jest bardziej wymagająca.
Wraz z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu 2024 r. PLK podniosły parametry eksploatacyjne dla pociągów towarowych na prawie 1 500 toro-kilometrów linii. Sprawniej mogą być przewożone ładunki na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem. Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków.
W 2024 r. pociągi towarowe na sieci PLK osiągnęły średnią prędkość handlową (wynikającą z opracowanych rozkładów jazdy) wynoszącą 34 km/h, co stanowi wzrost aż o 2 km/h w stosunku do 2023 r. Natomiast same pociągi intermodalne osiągnęły średnią prędkość handlową na poziomie 41 km/h.