Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęły się prace budowlane ostatniego odcinka linii M2, czyli stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin – wraz ze stacją Techniczno-Postojową. Wykonawcy dało się już usunąć większość tzw. kolizji infrastruktury podziemnej i na najbardziej zaawansowanej stacji Karolin właśnie rozpoczął się etap prac konstrukcyjnych.
Ściany głębokie na prawie 30 metrów
Stacje linii M2 są budowane w technologii ścian szczelinowych. Polega ona na tym, że najpierw powstają ściany podziemnej konstrukcji, a następnie strop, płyta pośrednia i denna. Obecnie rozpoczęły się prace przy budowie ścian stacji C1 Karolin. Specjalna głębiarka wybiera ziemię z wąskiego wykopu, który przed osuwaniem ziemi zabezpieczany jest bentonitem – zawiesiną o podobnej gęstości co grunt. Następnie, gdy wykop osiągnie swoją pełną głębokość – za pomocą dźwigu umieszcza się w nim klatkę zbrojeniową i zalewa betonem. Cały proces musi odbywać się nieprzerwanie. Maszyny na tym etapie pracują niemal 24 godziny na dobę.
W kolejnych tygodniach budowa ścian szczelinowych rozpocznie się także na placach budowy stacji Chrzanów i Lazurowa.
Koniec prac w 2026 roku
Na prawie czterokilometrowym, zachodnim odcinku M2 zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Budowa bemowskiego odcinka linii M2 obejmuje trzy stacje (Lazurowa, Chrzanów i Karolin), tunele oraz Stację Techniczno-Postojową Karolin.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl