
W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. W maju 2021 r. podpisano umowę z biurem projektowym Trakt z Katowic na wykonanie tej dokumentacji.
Opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy skomunikowane z autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych. Każdy z wariantów dzieli się na cztery podwarianty, różniące się od siebie rozwiązaniami skomunikowania z układem drogowym w rejonie A1.
W ramach STEŚ-R biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych. Najwyżej oceniony został wariant 2.1A. Obwodnica Blachowni i Herb przebiegać będzie po nowym śladzie, od północy omijając miejscowości Herby, Pietrzaki oraz Trzepizury, a następnie od południa ominie dzielnicę Blachowni – Ostrowy. Do autostrady A1 trasa włączy się z wykorzystaniem istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia. Planowana obwodnica, o długości 12,5 km, przebiegać będzie głównie po terenach leśnych.