ZRID – ważny etap
Wydana przez wojewodę decyzja, zwykle z rygorem natychmiastowej wykonalności, określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowanie za przejęte nieruchomości.
Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.
Co w ramach inwestycji?
Droga realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), a łączna wartość kontraktu to 425,8 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowa 21,2 km odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a Toruniem. To najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych. W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska (m.in. przejście dla zwierząt dużych obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową) oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. Czas na uzyskanie ZRID wynosi siedem miesięcy. Prace budowlane mają zakończyć się w 2026 roku.