
We wniosku o wydanie DŚU jako preferowany został wskazany wariant określony jako W5b. Ma on 18,3 km długości i przebiega po północnej stronie DK28. Zaczyna się na terenie miasta Krosna i wraz z rondem na DK19 w m. Krościenko Wyżne, realizowany będzie przez Gminę Miasto Krosno. Koniec przyszłej obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Długie w powiecie sanockim. Dodatkowo, na przecięciu wariantu preferowanego (W5b) przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego z budowaną drogą ekspresową S19 (na wysokości miejscowości Targowiska), planowany jest nowy węzeł drogowy.
We wniosku wskazany został także wariant W6a jako wariant racjonalny alternatywny oraz wariant W5a jako wariant racjonalny najkorzystniejszy dla środowiska.
Wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), w którym, na tym samym stopniu szczegółowości, analizowano łącznie cztery warianty, w tym dwa z podwariantami. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami.
Prace przygotowawcze
W trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej GDDKiA będzie prowadzić prace w ramach STEŚ-R Etap II. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji w czasie realizacji. Uszczegółowione zostanie rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnienia. Zakończenie prac przygotowawczych planowane jest z końcem 2026 r.