Trochę historii
W kwietniu 2021 r. rozpoczęto prace przygotowawcze, obejmujące Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem DŚU. Na etapie STEŚ-R rozpatrywane były cztery warianty przebiegu tej trasy.
W trakcie opracowywania przedmiotowej dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Wszystkie uwagi i opinie do zaproponowanych wariantów zostały przez projektanta przeanalizowane. Część z nich, stosownie do możliwości, wprowadzono do dokumentacji.
Wybór wariantu
Możliwe warianty przebiegu trasy analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Optymalny z nich – wariant 2 – wskazany został jako rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU skierowanym do Wójta Gminy Skoroszyce.
Opis wariantu
W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość 8,5 km i przebiega przez teren gmin Skoroszyce i Łambinowice w powiecie nyskim oraz przez fragment gminy Niemodlin w powiecie opolskim.
Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Sidziny wraz z budową skrzyżowań, obiektów mostowych (w tym nad Nysą Kłodzką). W ramach inwestycji przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi krzyżujące się z obwodnicą oraz istniejące urządzenia infrastruktury technicznej kolidujące z budową obwodnicy i budową dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu.
Projektowana obwodnica będzie drogą w klasie technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 ton/oś, dla której okres realizacji planowany jest w latach 2025-2028.
Zadanie przygotowywane jest w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Źródło: tekst GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/web/gddkia-opole/