Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Wniosek o ZRID dla S61 Podborze – Śniadowo

Dwa miesiące przed terminem wynikającym z umowy wykonawca złożył wniosek o ZRID na odcinek S61 Podborze – Śniadowo. Ten blisko 20 km fragment drogi ekspresowej S61 ma być gotowy latem 2023 r.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
                      Via Baltica

Odcinek Podborze – Śniadowo jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Na terenie Polski Via Baltica to odcinki drogi ekspresowej S61 przebiegającej przez województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie oraz fragment drogi ekspresowej S8 w woj. mazowieckim.

Strategiczny odcinek


Na nowo wybudowanym węźle Podborze, skrzyżuje się realizowany fragment drogi ekspresowej S61 (19,43 km) z istniejącą drogą ekspresową S8, która na połączeniu zostanie przebudowana na długości 3 km.

Budowany fragment będzie miał – decyzją wykonawcy (zgodnie z zapisami kontraktowymi dotyczącymi wyboru technologii przez wykonawcę) – nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (nacisk na oś 11,5 t). Powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.

Oprócz węzła Podborze, powstanie węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogami wojewódzkimi nr 677 i 627, a na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich i 11 przejść dla zwierząt, których część będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.

Odpowiedzialne decyzje i nowa umowa


Przypomnijmy, że pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą odcinka Podborze – Śniadowo została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma Rubau nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie tej decyzji, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniliśmy nowego wykonawcę, firmę POLAQUA. Ta przygotowała dokumentację do wniosku o decyzję ZRID, który złożyła 15 września br., na dwa miesiące przed umownym terminem. Zakładany obecnie termin budowy tego odcinka to lata 2021-2023.

Źródło: GDDKiA O/Białystok
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI