Wracają pociągi do Zakopanego
26 czerwca 2021 r. wracają pociągi na trasę Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Połączenia dalekobieżne z Warszawy, Gdyni i Krakowa dojadą pod Tatry. Inwestycja PLK jest współfinansowana z POIiŚ.
Modernizację jednotorowej „zakopianki” zaplanowano etapami, aby zapewnić dojazdy pociągiem na Podhale w sezonie letnim i zimowym. Od września realizowane będą kolejne fazy prac zwiększające możliwości kolejowego dojazdu do Zakopanego.
Są efekty prac
Podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z nowych, wyższych peronów w Suchej Beskidzkiej, Jordanowie, Rabie Wyżnej i Pyzówce. Obiekty są oświetlone oraz wyposażone w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. System ścieżek naprowadzających zapewni dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostępność do pociągów zwiększą przebudowane dojścia do peronów.
Nowymi torami pociągi pojadą ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej oraz na odcinkach Sucha Beskidzka – Maków Podhalański, Bystra Podhalańska – Jordanów, Chabówka – Sieniawa, Nowy Targ – Szaflary.
Podczas letnich wyjazdów na Podhale podróżni skorzystają także z wcześniejszych efektów prac –komfortowych stacji i przystanków: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sieniawa, Lasek, Nowy Targ.
Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni ponad 80 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych między Skawiną a Suchą Beskidzką oraz Chabówką i Zakopanem. Na trasie wymieniana jest także sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Remontowane są mosty i przepusty.
Kolej dostępniejsza pod Tatry
Inwestycje PLK na trasie Kraków – Zakopane skrócą czas podróżowania do nieco ponad 2 godzin, zwiększą komfort i bezpieczeństwo. Ważnym efektem prac jest zapewnienie lepszej dostępności podróżnych do kolei.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Zakończenie przedsięwzięcia planowane jest w 2023 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl