Nowy etap rozwoju wrocławskiego węzła kolejowego
Zawarte porozumienie pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Centralnym Portem Komunikacyjnym zakłada doprowadzenie kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny do 2035 r. Pociągi KDP wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa, a ich obsługa będzie realizowana przy najdłuższych peronach centralnej stacji. Integracja projektów CPK z infrastrukturą PLK ma zwiększyć funkcjonalność połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz poprawić warunki przewozów towarowych.
Reakcja na potrzeby mieszkańców Wrocławia
W najbliższym czasie planowane jest podpisanie porozumienia z Miastem Wrocław dotyczącego wyniesienia odcinka linii Wrocław – Sobótka – Świdnica na wiadukt nad ul. Buforową. Umożliwi to budowę bezkolizyjnego skrzyżowania oraz realizację linii tramwajowej na Jagodno. PLK i Miasto planują także budowę przystanku Wrocław Maślice, który poprawi dostępność kolei dla mieszkańców osiedla i ułatwi przesiadki na transport miejski.
Kompleksowe zmiany na wrocławskim węźle kolejowym
Do końca 2034 r., przy odpowiednim finansowaniu, PLK SA planuje szereg inwestycji zwiększających przepustowość wrocławskiego węzła kolejowego. Już wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 143 Psie Pole – Sołtysowice w ramach programu FENiKS. Modernizacja poprawi obsługę kierunków Oleśnica i Trzebnica, umożliwiając zwiększenie liczby połączeń aglomeracyjnych.
Przebudowana zostanie również towarowa obwodnica Wrocławia, która zyska funkcję obwodnicy aglomeracyjnej z nowymi przystankami. W planach znajduje się także przywrócenie do eksploatacji stacji Wrocław Świebodzki. W 2029 r. mają z niej ruszyć pociągi do Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich, z docelową możliwością obsługi relacji do Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy.
Nowa rola transportu towarowego
Modernizacja wrocławskiego węzła kolejowego obejmie działania na rzecz optymalizacji przewozów towarowych. CPK wybuduje linię nr 86 w kierunku Bierutowa, dedykowaną również obsłudze ruchu towarowego. Utworzenie ciągu Oleśnica – Bierutów – Czernica – Wrocław Brochów pozwoli odseparować transport towarowy od pasażerskiego, zwiększając przepustowość połączeń w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech.
Infrastruktura przygotowana na przyszłe potrzeby
Przebudowa wrocławskiego węzła kolejowego umożliwi stworzenie warunków dla rozkładu jazdy opartego na cykliczności, uporządkowanie i bezkolizyjne prowadzenie ruchu kolejowego oraz integrację z komunikacją miejską. Planowane są m.in. dobudowa czwartego toru na estakadzie nad ul. Grabiszyńską, przebudowa węzła Grabiszyn oraz wprowadzenie ruchu pasażerskiego na obwodnicę towarową. Prace mają być prowadzone przy zachowaniu ciągłości ruchu.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
