Trochę historii
W kwietniu 2021 r. rozpoczęto prace przygotowawcze, obejmujące Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem DŚU. Na etapie STEŚ-R rozpatrywane były trzy warianty przebiegu tej trasy.
W trakcie opracowywania dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Wszystkie uwagi i opinie do zaproponowanych wariantów zostały przez projektanta przeanalizowane. Część z nich, stosownie do możliwości, uwzględniono w dokumentacji.
Wariant rekomendowany
Możliwe warianty przebiegu trasy omijającej od wschodu Prudnik analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Optymalny z nich – wariant WI – wskazany został jako rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. W tym wariancie trasa ma długość 2,7 km i przebiega przez teren gmin Lubrza i Prudnik. Ze względu na większy zakres wariantu rekomendowanego przebiegającego przez tereny gminy Lubrza wniosek został złożony do Wójta tej gminy. Uzyskana decyzja zatwierdzi przebieg trasy. Projektowana obwodnica będzie drogą w klasie technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 t/oś, dla której okres realizacji planowany jest w latach 2026-2029.