Na czele delegacji ukraińskiej stanął Yevhen Liashchenko, prezes zarządu Kolei Ukraińskich, a polskiej: Alan Beroud, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. i Grupy PKP oraz Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W rozmowach udział wzięli również przedstawiciele spółek: PKP Intercity, PKP CARGO i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Uczestnicy wydarzenia podkreślali, że realizowane wspólnie z Ukrzaliznytsia projekty mają w przyszłości przyczynić się do optymalizacji procesu przewozowego pomiędzy Polską a Ukrainą oraz maksymalnego wykorzystania reprezentowanych przez obie strony potencjałów w zakresie obsługi pasażerów i klientów ruchu towarowego.
– Polskie Koleje Państwowe stoją ramię w ramię z Kolejami Ukraińskimi, niosąc pomoc nie tylko uciekającemu przed wojną narodowi ukraińskiemu, ale także z ogromnym zaangażowaniem naszych pracowników, rozwijając możliwości realizacji przewozów kolejowych przez granicę państwową. Nowatorskie i spójne działanie Grupy PKP wspólnie z PLK S.A. jest dobrym krokiem na rzecz jeszcze lepszej jakości realizowanych połączeń pomiędzy Polską a Ukrainą oraz wprowadzenia usprawnień na całej granicy państwowej – przekonywał dr Alan Beroud.
– W ciągu ostatnich kilku lat osiągnęliśmy znaczny postęp we współpracy kolei Ukrainy i Polski. Uruchomiono nowe połączenia pasażerskie, uregulowano transport towarowy i usprawniono funkcjonowanie przejść granicznych. Ale teraz ważne jest, aby skupić się na projektach strategicznych i rozwiązać najważniejsze problemy. Razem z naszymi polskimi kolegami szczegółowo omówiliśmy wszystkie aspekty naszej wspólnej pracy i osobiście przyjrzeliśmy się istniejącym problemom w funkcjonowaniu przejść granicznych i stacji granicznych. Konkretne decyzje planujemy podjąć do końca roku – powiedział Yevhen Liashchenko.
– To historycznie ważna, bo pierwsza od momentu wybuchu wojny wizyta prezesów polskich spółek kolejowych na Ukrainie. Realizacja szeregu inwestycji infrastrukturalnych na rzecz poprawy jakości polsko-ukraińskich kolejowych przejść granicznych dała wymierne korzyści i podkreśliła wagę solidarnej postawy wobec zagrożeń wynikających z sytuacji geopolitycznej. Przed nami kontynuacja działań służących pogłębieniu współpracy między nami i UZ – powiedział Piotr Wyborski.
PKP i UZ wspólnie podkreśliły, że w tych trudnych czasach współpraca pomiędzy kolejami powinna się opierać na wzajemnej formule partnerów biznesowych, a nie potencjalnych konkurentów. Strony zadeklarowały strategiczne partnerstwo zarówno w czasie, gdy Ukraina bohatersko walczy o swoją niepodległość, jak i na okres po wojnie.
Podpisana podczas spotkania deklaracja jasno wskazuje potrzebę podjęcia niezbędnych działań na rzecz rozwoju wspólnych przewozów kolejowych ruchu transgranicznego w latach 2024-2026. Zakres tej współpracy dotyczyć będzie m.in. systemowej analizy docelowego rozmiaru, struktury i geografii przewozów w kontekście określenia niezbędnej zdolności przewozowej przejść granicznych i terminali przeładunkowych, a także poprawy organizacji pracy kolejowych przejść granicznych między krajami.
Strony porozumienia deklarują także współpracę w obszarze modernizacji infrastruktury niezbędnej do realizacji przewozów, a także w zakresie wspólnego planowania rozbudowy i użytkowania sieci transeuropejskiej w Ukrainie i w Polsce w oparciu o standardy unijne. Dodatkowo założono wypracowanie wspólnej strategii w zakresie inicjatyw międzynarodowych, w tym w kwestiach europejskich korytarzy kolejowych oraz konieczność rozwoju współpracy w zakresie rozwiązań technologicznych.
Podpisana przez strony polską i ukraińską deklaracja oznacza możliwość integracji działań w obszarze bezpieczeństwa, interoperacyjności technicznej, rozwoju technologicznego oraz rozwoju oferty połączeń.
– Podpisanie wspólnej deklaracji jest kolejnym krokiem w umacnianiu naszej współpracy z Kolejami Ukraińskimi. Wierzę, że określone w niej obszary rozwoju pozwolą nam zbudować strategiczne partnerstwo pomiędzy PKP a UZ, zarówno organizacyjne, jak i biznesowe – powiedział dr Alan Beroud.
– Przed nami kolejne plany, w tym kontynuacja modernizacji odcinków granicznych dwóch najważniejszych linii kolejowych łączących nasze kraje: Lublin – Dorohusk – Jahodyn – Kowel oraz Rzeszów – Medyka – Mostyska – Lwów. Jesteśmy gotowi do podjęcia tych infrastrukturalnych wyzwań – dodał Piotr Wyborski.
Podczas spotkania zawiązano także grupy robocze (pasażerską, towarową i infrastrukturalną), których celem będzie przede wszystkim identyfikacja wąskich gardeł wraz ze wskazaniem wspólnych rozwiązań na rzecz ich likwidacji, a także wypracowanie dalszych rozwiązań, mających działać na rzecz wzmocnienia partnerstwa strategicznego.