– Zadeklarowana dzisiaj współpraca PKP S.A. i Poczty Polskiej S.A. wpisuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Spółki państwowe powinny podejmować jak najściślejszą współpracę, aby ich usługi stawały się coraz bardziej konkurencyjne. Transport i logistyka to kluczowy sektor polskiej gospodarki – powiedział wiceminister infrastruktury, Kazimierz Smoliński.
– Wzrost gospodarczy i rosnąca międzynarodowa wymiana handlowa stwarzają doskonałe perspektywy dla rozwoju polskiego rynku usług transportowych i logistycznych. Przed nami stoi duża szansa rozwoju rynku usług logistycznych, rozwoju centrów dystrybucyjnych i logistycznych – powiedział wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel.
– Podpisany dziś list intencyjny to kolejny, bardzo ważny krok w stronę współpracy, dzięki której kolejowe grunty, o ogromnym potencjale, który jednak przez wiele lat nie był wykorzystywany, zostaną wreszcie zagospodarowane. Nowoczesna infrastruktura wsparcia logistycznego, w tym centra logistyczne, jako największe obiekty, oraz magazyny i sortownie, to ważny element działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – to nowe miejsca pracy i ogromne perspektywy dla regionów, w których taka działalność będzie prowadzona – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. – Nasza spółka odeszła od krótkowzrocznej polityki, z jaką mieliśmy do czynienia w minionych latach, polegającej na masowej wyprzedaży gruntów. Chcemy nasze nieruchomości wykorzystywać w sposób mądry i przynoszący korzyści całej gospodarce – dodaje.
Poczta Polska planuje rozbudowę swojej infrastruktury logistycznej i wybiera najdogodniejsze lokalizacje do swoich inwestycji. To konsekwencja rosnącej popularności handlu Commerce generujących wzrost wolumenów na rynku KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Poczta Polska chce być firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą.
– Współpraca Poczty Polskiej z PKP ma służyć dobremu wykorzystaniu należących do obu spółek nieruchomości. Ich część o atrakcyjnej lokalizacji, sprzyjającej budownictwu mieszkaniowemu, została zgłoszona do realizacji rządowego programu Mieszkanie Plus. Inne nieruchomości mają potencjał do realizacji inwestycji logistycznych. Lokalizacja niektórych nieruchomości PKP mogłaby posłużyć nam dla sortowni przesyłek i innych punktów logistycznych Poczty. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć. Analizujemy możliwości wspólnego inwestowania i zagospodarowania tych nieruchomości – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.
– PKP S.A., będąca właścicielem jednego z największych pakietów nieruchomości w Polsce posiada wiele nieruchomości, na których można lokalizować centra logistyczne oraz mniejsze obiekty punktowej infrastruktury logistycznej. Dotychczas wyodrębniono około 80 takich nieruchomości. Są zlokalizowane głównie przy stacjach kolejowych i liniach, do których doprowadzone są drogi. Część z tych lokalizacji może zostać objęta współpracą z Pocztą Polską, która jest naturalnym partnerem do działań na rzecz rozwoju polskiej spedycji i logistyki – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. – Mając na uwadze potrzebę rozwoju infrastruktury logistycznej w naszym kraju jesteśmy również otwarci na współpracę z innymi podmiotami – dodaje.
Spółki planują realizację wspólnych projektów logistycznych – uwzględniających potrzebę optymalizacji procesów gospodarowania posiadanymi nieruchomościami oraz potrzebę kształtowania polityki przestrzennej, gospodarki nieruchomości i ochrony środowiska.
– Jesteśmy także w stałym kontakcie w sprawie możliwości wspólnego zagospodarowania nieruchomości sąsiednich. Plan organizacji nowej infrastruktury pocztowej zakłada obniżenie kosztu świadczenia usług, zagwarantowanie realizacji zadań wynikających z roli pocztowego operatora wyznaczonego, konkurencyjność rynkową Poczty oraz maksymalne wykorzystanie obecnych zasobów organizacji – dodaje Przemysław Sypniewski.
Autor: Polskie Koleje Państwowe S.A.