Rekomendowany wariant
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej lubelski Oddział GDDKiA złożył w grudniu 2021 r. Jako wariant preferowany, wskazano wariant wynikowy, który powstał z połączenia wariantów pomarańczowego (nr 5) z niebieskim (nr 3). Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, stanowi on rozwiązanie najbardziej kompromisowe z punktu widzenia ekonomicznego, środowiskowego, jak i społecznego.
Planowana trasa o długości ok. 32,4 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin – Sarnaki, Olszankę, Huszlew oraz miasto i gminę Łosice. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska. Zakres inwestycji obejmuje także budowę pary MOP-ów Górki i Czuchleby.
Przebieg drogi w wariancie preferowanym, dla którego uzyskano decyzję środowiskową, rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów – Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko.
Co dalej
Kolejnym etapem prac będzie uszczegółowienie dokumentacji projektowej w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa planowana jest w latach 2028-2030.