Środowiskowy wybór wariantu
Decyzja środowiskowa zatwierdziła wybór wariantu przebiegu drogi. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego biuro projektowe szczegółowo przeanalizowało cztery warianty. Ostatecznie we wniosku o wydanie DŚU zarekomendowany został wariant nr 2.
Wydanie DŚU pozwala na kontynuację prac projektowych, tj. sfinalizowanie etapu Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej postanowień w przygotowywanych dokumentach do ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację inwestycji. Rozpoczęcie robót budowlanych opolski Oddział GDDKiA planuje w 2027 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Odcinek nowej trasy
Obwodnica będzie zlokalizowana w gminach Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin, a dzięki nowej przeprawie przez Nysę Kłodzką połączy odcinki istniejącej DK46 po północnej stronie Malerzowic Wielkich. Trasa obwodnicy (droga klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego) będzie przebiegać po północno-wschodniej stronie Sidziny. Jej początkowy fragment rozpocznie się przed miejscowością Sidzina, na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK46 przed miejscowością Grabin poprzez skrzyżowanie.
Zakres prac
W ramach zadania, poza budową dwóch skrzyżowań, zaplanowano realizację obiektów inżynierskich, w tym nowej przeprawy przez Nysę Kłodzką. Przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi krzyżujące się z obwodnicą oraz istniejące urządzenia infrastruktury technicznej kolidujące z budową obwodnicy i dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu.
Komfort i bezpieczeństwo podróży
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sidziny jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowościach w ciągu drogi krajowej nr 46. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.