Nowe połączenie dwóch dróg krajowych
Południowa obwodnica Wadowic połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie wzdłuż Skawy nowego odcinka o długości 1,43 km kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, ul. Putka i ul. Zegadłowicza. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej.
Inwestycja wiązać się będzie z rozbudową ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej w kierunku ronda przy centrum handlowym obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To drugie rondo zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.
Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy. Powstanie most nad Dąbrówką, wykonawca zbuduje też na wschód od drogi kładkę pieszo-rowerową. Ta kładka będzie się łączyła po północnej stronie ze ścieżką rowerową, a po południowej stronie z dodatkową jezdnią, która powstanie po wschodniej stronie obwodnicy i którą będzie prowadziła w kierunku szlaku VeloSkawa. Ta jezdnia będzie też połączona z ul. Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą.
Na końcu obwodnicy na ul. Zegadłowicza drogowcy zbudują rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice.
Wspólna inwestycja Gminy i GDDKiA
W październiku 2019 roku krakowski Oddział GDDKiA zawarł z Gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przygotowanie projektu budowlanego oraz wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu tego dokumentu będzie można ogłosić przetarg na budowę nowej trasy.
Inwestycja jest przewidziana do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.