Obowiązki nałożone na Inwestora
Burmistrz Iłży, w wydanej decyzji nałożył szereg warunków, które w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia musi spełnić GDDKiA. Są to, m.in.: objęcie stałym nadzorem przyrodniczym całego przedsięwzięcia oraz konieczność wykonania urządzeń ochrony środowiska w postaci: przejść i przepustów dla zwierząt, ogrodzeń ochronno-naprowadzających. W celu minimalizacji oddziaływania hałasu na tereny chronione akustycznie zostaną zaprojektowane ekrany akustyczne. Dodatkowo GDDKiA zobowiązana jest do wykonania monitoringu skuteczności przejść dla zwierząt przez okres 3 lat od momentu oddania drogi do użytkowania.
Rozbudowa ponad 12 kilometrów drogi
Podstawowym celem inwestycji jest dostosowanie parametrów technicznych 12,2 kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9 do obowiązujących warunków technicznych dla klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego). W ramach zadania powstanie m.in. nowa konstrukcja drogi, przebudowane zostanie 18 skrzyżowań. Ponadto wybudowane będą ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie.
Koncepcja rozbudowy drogi
We wrześniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm: Egis Poland (lider) i JAF-GEOTECHNIKA na wykonanie koncepcji programowej oraz materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem o wartości ok. 2,2 mln zł. Termin zakończenia przewidziany jest w I kwartale 2024 r.
Aktualnie biuro projektowe przygotowuje materiały do przeprowadzenia procedury audytu BRD, w toku jest opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej wraz z analizą wzmocnienia podłoża Ponadto trwa doszczegółowienie rozwiązań projektowych oraz branżowych.
Kolejny etap przygotowania i realizacji inwestycji
Kolejnym krokiem, będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót, który w systemie „Projektuj i buduj” zrealizuje inwestycję. Przy sprawnym przebiegu postępowania przetargowego GDDKiA szacuje, że w pierwszym kwartale 2025 r. podpisze umowę z wykonawcą.