![Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Wrzesień/13/_resampled/ResizedImage620533-obwodnica-Ostrowca-Swietokrzyskiego.png)
Umowa
Umowę na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 podpisano w lipcu 2020 roku. Inwestycję realizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy za 52,9 mln zł. Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Prace projektowe przebiegły zgodnie z harmonogramem.
Droga klasy GP
W ramach zadania wybudowany zostanie odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 2,7 km. Pobiegnie ona nowym śladem, od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę.
Komfort i bezpieczeństwo
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/