REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Wydano ZRID-y dla rozbudowy A2

30 maja 2025 r. Wojewoda Łódzki decyzje dla dwóch odcinków realizacyjnych położonych na terenie województwa łódzkiego, a na początku kwietnia 2025 r. zezwolenie uzyskały dwa odcinki w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców, co jest planowane na przełomie czerwca i lipca 2025 r., a podpisanie umów z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy w I połowie 2026 r. Zakończenie robót jest przewidywane w II połowie 2028 r.

Grafika: GDDKiA O/Łódź, www.gov.pl/web/gddkia-lodz/

Po rozbudowie A2 między Łodzią i Warszawą, na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a od węzła Pruszków do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), ale wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.

Po rozbudowie autostrada A2 będzie samowystarczalna energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.

Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w ostatnich latach. Konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem – wymusi to opracowanie i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, która zapewni efektywny przejazd samochodów. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków dostępne będą po dwa pasy ruchu. Aby zapewnić bezpieczeństwo kierowców i pracowników podczas prac zaplanowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.