Obecnie kruszywa powydobywcze stanowią cenny materiał dla budownictwa drogowego jako jeden z elementów warstw drogi i są substytutem dla kruszyw naturalnych. Ich stosowanie, ma również wymiar ekologiczny w kontekście ochrony zasobów naturalnych.
Dlatego w TAURON Wydobycie wdrożono działania w kierunku stworzenia tzw. kopalni bezodpadowej, gdzie kruszywa powydobywcze stały się towarem przynoszącym dodatkowe zyski dla firmy.
– Realizujemy w praktyce zasady gospodarki obiegu zamkniętego, co przynosi zarówno korzyści środowiskowe jak i ekonomiczne. TAURON Wydobycie efektywnie przetwarza odpady powydobywcze, w wyniku czego otrzymywane są pełnowartościowe kruszywa budowlane, drogowe oraz dodatki do paliw – mówi Tomasz Cudny, prezes zarządu TAURON Wydobycie. – Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat rynkowy zbyt znalazło ponad 800 tysięcy ton tego surowca. Pozostałości procesu technologicznego udaje się ponownie wprowadzić na rynek, jako produkty do zastosowania m in. w budownictwie i inżynierii hydrotechnicznej – podsumowuje prezes zarządu.
Poprzez właściwy dobór proporcji składników oraz stosując odpowiednią technologię homogenizacji skały płonnej i odpowiednich rodzajów popiołów zgodnie z technologią, uzyskuje się kruszywa i mieszanki spełniające wymagania obowiązujące dla materiałów stosowanych w budowie dróg, autostrad i budowli hydrotechnicznych.
Warunkiem wprowadzenia do obrotu otrzymanych produktów są konieczne atesty i certyfikaty, potwierdzające deklarowane własności użytkowe wydawane przez uprawnione ośrodki naukowo-badawcze, posiadające specjalne akredytacje.
Spółka Bioeko Grupa TAURON (BGT), jest jedynym operatorem zewnętrznym w zakresie sprzedaży i zagospodarowania wszystkich wypadów powydobywczych oraz kruszyw wytwarzanych w przedsiębiorstwach należących do Grupy TAURON. Spółka prowadzi działania w zakresie wykorzystania tych kruszyw oraz pozyskania na nie odbiorców. Możliwości takie dają prowadzone na szeroką skalę budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Kruszywa oferowane przez BGT cieszą się dobrą opinią firm na rynku budowlanym i były wykorzystane głównie na terenie Małopolski i Śląska m.in. przy modernizacji linii kolejowej Kraków – Katowice, do budowy nasypów drogowych oraz kolejowych przy inwestycji budowy nowego bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie.
– Dużym wyzwaniem dla spółki będzie perspektywa wykorzystania dostępnych zasobów kruszyw przy budowie nowego odcinka drogi S1 tj. Mysłowice Kosztowy – Bielsko Biała, planowanej do realizacji w latach 2021-2023. Tylko na tę inwestycję drogową zapotrzebowanie szacowane jest na poziomie kilku milionów ton surowca – podsumował Andrzej Grela, prezes zarządu Bioeko Grupa TAURON.
Obecnie kruszywa powydobywcze z zakładów górniczych TAURON Wydobycie wykorzystywane są przykładowo przy rozbudowie drogi krajowej 81 oraz przy inwestycjach związanych z przebudową wałów przeciwpowodziowych w okolicach Oświęcimia.
Źródło: TAURON Polska Energia S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan