26 kwietnia 2024 roku Monika Starecka, Paweł Miłek oraz dr Marcin Wojewódka zostali jednogłośnie oddelegowani z Rady Nadzorczej do pełnienia obowiązków w Zarządzie PKP CARGO. Od tego momentu spółka zaczęła realizować program restrukturyzacji, który ma uratować firmę, znajdującą się w bardzo złej kondycji, po latach fatalnego zarządzania i politycznie motywowanych decyzji. W ramach działań naprawczych doprowadzono m.in. do otwarcia postępowania sanacyjnego, przeprowadzenia niezbędnych zwolnień grupowych, wprowadzenia oszczędności oraz zmian struktury organizacyjnej spółki.
Szczegóły wyników za III kwartały 2024 r
W wyniku zmian rynkowych w grupach towarowych przewozu koleją, zmianie ulegają również wielkości przewiezionych grup towarów w PKP CARGO. Wzrost udziału przewozów intermodalnych oraz spadek udziału węgla kamiennego w przewozach Grupy do dwa główne kierunki, które można zaobserwować również w odniesieniu do publikowanych wyników finansowych.
Na całym rynku kolejowym, w okresie trzech kwartałów br. przetransportowano mniej ładunków niż w analogicznym okresie 2023 roku. We wrześniu br. przewozy ładunków były niższe niż przed rokiem. W okresie styczeń-wrzesień br. przetransportowano o 1,5% mniej ładunków niż rok wcześniej (kiedy notowano spadek o 3,1%), w tym obniżyły się przewozy transportem kolejowym (o 3,6%), samochodowym (o 0,6%) oraz morskim (o 7,6%).
Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w okresie I-III kw. 2024 r. wypracowała 3,37 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza spadek rok do roku o 19,1%. Wynik EBITDA spadł o 86,1% rok do roku, osiągając poziom 118,6 mln zł. Skonsolidowany wynik EBIT wyniósł -792,2 mln zł wobec 259 mln zł rok wcześniej. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. strata netto grupy sięgnęła -795,7 mln zł wobec 102 mln zł zysku w analogicznym okresie rok wcześniej.
– Wyniki za trzy kwartały 2024 roku to w dużej mierze konsekwencja braku wygranych przetargów w 2023 roku. W branży towarowych przewozów kolejowych, a szczególnie w przypadku tak dużych podmiotów jak PKP CARGO, większość kontraktów zawiera się w wyniku przetargów. Pod koniec zeszłego roku, kiedy jeszcze nie było nas, czyli obecnego Zarządu w Spółce, PKP CARGO przegrała większość przetargów, a tym samym straciła możliwość zarówno pracy operacyjnej jak i finansowania na ten rok. Pomimo dużych starań pracowników spółki i również nas, jako tymczasowego Zarządu przewozy, masa towarowa, zamówienia, które można pozyskać z rynku z wolnej ręki, o dużo krótszych terminach realizacji, nie są w stanie zastąpić tych największych przetargów. Te przetargi, które Spółka wygrywa na przestrzeni od maja br. do chwili obecnej to przetargi, których efekt będzie widoczny dopiero w kolejnych miesiącach – Monika Starecka, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
W I-III kw. 2024 r. grupa przewiozła 52,2 mln ton ładunków, co oznacza spadek rok do roku o 16,2%. Praca przewozowa osiągnęła poziom 13 517 mln tkm, czyli o 20,1% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W I-III kw. 2023 r. marża EBITDA wyniosła 3,5%, co oznacza spadek rok do roku o 16,8 p.p.
Grupa dysponuje 506 mln zł gotówki oraz otwartymi liniami kredytowymi i leasingowymi o wartości 13,9 mln zł.
Koszty świadczeń pracowniczych spadły o niemal 57,4 mln zł. Odnotowany został również spadek kosztów zużycia energii i paliwa trakcyjnego – o 162,8 mln, z tytułu usług dostępu do infrastruktur – o 52,9 mln zł oraz usług transportowych i pozostałych usług (m.in. usługi remontowe, czynsze i opłaty za użytkowanie nieruchomości i taboru, usługi rekultywacyjne, usługi przeładunkowe i inne) – 104,8 mln zł.
– PKP CARGO jako największy udziałowiec branży transportu towarów koleją najsilniej reaguje na wszelkie zmiany w otoczeniu rynkowym. Dodatkowo jako podmiot sam przechodzi proces restrukturyzacji, czyli naprawy wszelkich nieefektywnych obszarów, które w perspektywie kilku-kilkunastu miesięcy przyniosą pożądane efekty. Pierwszy krok jaki już osiągnęliśmy na tym polu to oszczędności, dzięki którym możliwe jest przywrócenie płynności finansowej. Dalsze działania w kluczowych dla Grupy obszarach są ukierunkowane również na stabilizację operacyjną, a co za tym idzie również na naszą pozycję konkurencyjną, nie tylko na rodzimym rynku kolejowym. Dywersyfikacja grup towarów i otworzenie się nowe potrzeby różnych branż oraz innowacyjne kierunki rozwoju są szansą, w której upatrujemy nadzieję na powrót na dobre tory – dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Transport w podziale na grupy produktowe
W analizowanym okresie grupa przewiozła 20,4 mln ton węgla kamiennego w porównaniu z 27,6 mln ton surowca w I-III kw. 2023 r.
Udział węgla kamiennego w przewozach Grupy stopniowo się obniża (spadek przewozów o 26,0% r/r wg masy towarowej) jako paliwa w związku z dostosowywaniem działalności przedsiębiorstw do wymagań prowadzonej polityki klimatycznej. Zwiększa się konkurencyjność innych paliw, rozwój produkcji energii elektrycznej z OZE, implementacja polityk transformacji, czego skutkiem jest zmniejszający się popyt na ten surowiec.
W I-III kw. 2024 r. Grupa przewiozła 12,3 mln ton kruszywa i materiałów budowlanych wobec 15,1 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa osiągnęła poziom 3 293 mln tkm, co oznacza 19,8% spadek rok do roku.
Zanotowano wzrost przewozów intermodalnych Grupy PKP CARGO S.A w restrukturyzacji o 24,9% wg pracy przewozowej m.in. w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Znaczna część towarów przewożonych drogą morską powróciła na jego północny korytarz. Wzrosła też średnia odległość przewozu o +52 km (+13,3%), ze względu na zmianę struktury przewozów.
Inwestycje w tabor
Koszty operacyjne w I-III kw. 2024 r. wyniosły 3,76 mld zł, co stanowi spadek o 2.8% rok do roku. Główne składniki kosztów, które stanowią ponad połowę, to wydatki związane z naprawami i remontami taboru.
W I-III kw. 2024 r. Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zainwestowała łącznie 532,5 mln zł, co oznacza spadek o 752,1 mln zł, tj -58,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Największa część tych inwestycji w ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku została przeznaczona na zadania związane z taborem, w tym:
- naprawy, modernizację oraz przeglądy okresowe, na kwotę 277,2 mln zł,
- prawa do użytkowania aktywów 155,5 mln zł.