REKLAMA
Budownictwo Drogi Motoryzacja Wiadomości
5 Minut czytania

XIII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich

Elektromobilność, rozsądne planowanie przestrzenne uwzględniające potrzeby mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego, technologie smart city oraz komunikacja na linii samorząd – mieszkańcy – to główne tematy na których skupiła się agenda tegorocznego – XIII Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich, który odbył się 22 maja w Warszawie.

Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

Wydarzenie otworzyli: wiceprezydent Miasta stołecznego Warszawy Renata Kaznowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska oraz Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Transport to niezwykle ważny element w funkcjonowaniu i rozwoju miast. Dobrze zorganizowany transport w mieście to jego swoisty krwioobieg. Łączy kluczowe miejsca w naszych małych ojczyznach i wpływa na mobilność mieszkańców, a także jest ich wizytówką. Inwestycje w nowoczesny transport przyczyniają się do poprawy atrakcyjności miast, przyciągają inwestorów i wpływają na ich rozwój – podkreślała Katarzyna Strzegowska. Jaki więc powinien być nowoczesny transport publiczny? Ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. Powinien być także odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Ci z kolei oczekują wygody, szybkości, dostępności do informacji o rozkładach, możliwości płatności za bilet w formie elektronicznej, intuicyjnych aplikacji do planowania podróży. – Aby tym oczekiwaniom sprostać musimy coraz częściej sięgać po nowoczesne technologie – dodała dyrektor ZTM Warszawa – miasta, które zdecydowanie stawia na komunikację miejską i mocno w nią inwestuje. Doceniają to pasażerowie. – Blisko 75 proc. mieszkańców naszego miasta dobrze ocenia komunikację miejską. Warszawa ma jeden z najlepszych transportów publicznych w Europie. To nie stało się samo – to konsekwentne działania przez wiele lat – podkreślała wiceprezydent Renata Kaznowska. – Przyszłość stawia przed nami kolejne wyzwania, szczególnie te związane z ochroną środowiska. Samochodów na ulicach jest coraz więcej i choćby najlepiej zorganizowany system drogowy tego nie wytrzyma. Alternatywą jest właśnie transport publiczny. Przed nami wiele wyzwań, którym będzie się starali sprostać – dodała.

Nowe Systemy Biletowe – narzędzie integracji

Tematem głównej debaty tegorocznego Kongresu były nowe systemy biletowe. Udział w niej wzięli:

  • Hubert Kołodziejski, Dyrektor, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni,
  • Konrad Komornicki, Zastępca prezesa, Urząd Ochrony Danych Osobowych,
  • Agnieszka Siekierska-Otłowska, Dyrektorka Pionu Handlowego, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie,
  • Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych, Mennica Polska,
  • Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu, Urząd Miasta we Wrocławiu,
  • Zbigniew Wiśniewski, Wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Podczas debaty poruszona została kwestia ochrony danych osobowych w nowych systemach biletowych, które zakładają płatność za przejazdy bezgotówkowo z użyciem wielu narzędzi. O zabezpieczeniach prawnych w tym obszarze mówił wiceprezes UODO Konrad Komornicki oraz przedstawiciel prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Zbigniew Wiśniewski.

Do wdrożenia nowego systemu płatności za przejazdy przygotowuje się Stolica. – Warszawa chce być miastem wygodnym i dobrze zarządzanym. Usługi, które świadczy odzwierciedlają te cele. Transport publiczny stanowi o tym, czy miasto jest dobrze postrzegane czy nie. Dodatkowo, wraz z rozwojem technologii, zmienia się styl życia ludzi. Coraz więcej ludzi korzysta z płatności bezgotówkowych. Nie można obok tego przechodzić obojętnie. Pracując nad nowym systemem biletowym, bazujemy na doświadczeniach innych miast. Obserwujemy światowe trendy, a przede wszystkim wsłuchujemy się w głos mieszkańców. I już wiemy, że mieszkaniec chce płacić szybko prosto, chce mieć informację tu i teraz i obsługę 24/7 i opłaty za przejazd powinny za tym nadążać – wyjaśniła Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektor pionu handlowego ZTM. Warszawa obecnie jest w procesie wyboru wykonawcy. Proces ten realizowany jest w formie dialogu publicznego. – To nam pokazuje jak zderzają się nasze oczekiwania z możliwościami nowych systemów biletowych oferowanych przez wykonawców – dodała. – Ta konfrontacja z dostawcami, którzy dzielą się doświadczeniami z wielu projektów jest zasadne. Chodzi o to, żeby nie tylko poznać rozwiązania technologiczne, ale też organizacyjne. Rozwiązania informatyczny będą zmierzyły w te stronę, żeby aktywność pasażera przy kupnie biletu ograniczyć do minimum i będzie uwzględniać szereg czynników – podkreślał Mennica.

W nowoczesny sposób za przejazdy już płacą mieszkańcy Wrocławia. – Nasi pasażerowie nauczyli się korzystać z tego systemu, choć początki były trudne. Obecnie jest wysoko oceniany przez pasażerów. Ale to nie oznacza, że nie będziemy rozwijać funkcjonalności naszego systemu. Musimy podążać za zmieniającą się rzeczywistością, a co za tym idzie potrzebami.

Nowy system biletowy od niedawna wdrażany jest na Pomorzu. – Fala to projekt pionierski jeśli chodzi o obszar wdrażania, bo obejmuje całe województwo. Nie ma jednego organizatora, który wdraża to rozwiązanie – jest ich większa liczba. W takim przypadku istotne jest, aby z tymi partnerami rozmawiać i uwzględnić ich specyfikę. Z naszych doświadczeń wdrożeniowych wynika, że trzeba się skupić na to co powinno stanowić rdzeń – funkcjonalnościach, które zaspokoją potrzeby pasażerów, szczególnie tych, którzy najczęściej korzystają z tego transportu – podkreślał Hubert Kołodziejski. Zwrócił także uwagę, że niezwykle ważna jest integracja taryfowo-biletowa. Ta już dziś świetnie funkcjonuje w Warszawie. – Warszawski Transport Publiczny to możliwość przejechania na jednym bilecie różnymi środkami transportu poprzez różne strefy. Natomiast integracja bez nowoczesnego systemu biletowego nie będzie możliwa do realizacji w pełni. Stwarza on powiem szereg możliwości w kontekście konstrukcji tych taryf. Chciałabym żebyśmy mieli więcej swobody i elastyczności w podejściu do taryf. Chodzi o to, żeby rozliczać pasażera w najkorzystniejszy dla niego sposób. Jak wynika z badań, pasażerowie oczekują elastyczności – podkreślała Agnieszka Siekierska-Otłowska.

Uczestnicy debaty rozmawiali także o konieczności edukacji pasażerów przy wdrażaniu nowego systemu płatności za przejazdy. – Edukacja pasażerów – także w kontekście bezpieczeństwa jest bardzo ważne. Jeśli klienci nie będą wiedzieli jak się posługiwać nowym narzędziem, to ryzykujemy problemy. Wdrożenie nowych rozwiązań musi uwzględniać okres przejściowy, żeby klienci mogli się przyzwyczaić do nowych rozwiązań. Ważna jest edukacja cyfrowa, która pozwoli uniknąć wykluczenia pewnych grup – wyjaśnił – Zbigniew Wiśniewski.

Warszawski Transport Publiczny vs samochód

Debata, która w wzbudziła wiele emocji wśród uczestników to „starcie” redaktora Łukasza Warzechy – „miłośnika” poruszania się po stolicy samochodem z Katarzyną Strzegowską – dyrektor ZTM Warszawa, która zachęca do przesiadania się do komunikacji miejskiej. Dlaczego warto się przesiąść na komunikację miejską? Bo jest komfortowa, nowoczesna, ekologiczna, ekonomiczna, szybka, bo siatka połączeń jest coraz większa.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA