Przegląd regulacji klimatycznych
Zgodnie z unijnymi przepisami od połowy lat 30. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i dostawcze mają być zeroemisyjne – elektryczne lub wodorowe. Celem regulacji jest redukcja emisji CO₂ w transporcie, odpowiedzialnym za około 15% emisji gazów cieplarnianych w UE.
Szefowa KE zaznaczyła, że motoryzacja pozostaje filarem gospodarki i przemysłu europejskiego, a miliony miejsc pracy zależą od tej branży. Dlatego planowany przegląd regulacji ma uwzględniać zasadę neutralności technologicznej.
Stanowisko polskich europosłów
Polscy przedstawiciele w PE wskazują, że w warunkach zwiększonych wydatków na obronność cele klimatyczne powinny zostać dostosowane. Europoseł Dariusz Joński ocenia, że zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku jest „nierealny” i wzywa do jego zniesienia. Argumentuje, że sektor motoryzacyjny w Polsce daje zatrudnienie niemal 200 tys. osób, a zbyt ambitne regulacje mogą obciążyć zarówno producentów, jak i konsumentów.
Joński podkreśla również potrzebę ostrożnego podejścia do nowych regulacji dotyczących recyklingu komponentów samochodowych, aby nie generowały one nadmiernych kosztów dla rynku.
Wyzwania konkurencyjności i ceny
Europejski przemysł motoryzacyjny mierzy się z rosnącą konkurencją ze strony Chin, gdzie dzięki subsydiowaniu auta elektryczne są znacznie tańsze. Cena pozostaje kluczową barierą przy zakupie pojazdów elektrycznych – badania pokazują, że dostępność małych modeli w cenie ok. 25 tys. euro mogłaby znacząco zwiększyć zainteresowanie nimi wśród Polaków.
Von der Leyen zapowiedziała działania KE na rzecz produkcji w Europie przystępnych cenowo i lekkich samochodów elektrycznych – ekologicznych, ekonomicznych i budowanych w europejskich łańcuchach dostaw.
Perspektywy rozwoju eksportu
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazuje, że szansą dla branży może być szybka ratyfikacja umowy handlowej z Mercosurem, która zniesie cła na eksport samochodów do krajów Ameryki Południowej. Zdaniem Dariusza Jońskiego ułatwienie eksportu mogłoby wzmocnić polskich producentów części motoryzacyjnych, a równoczesne odejście od zakazu z 2035 roku pozwoliłoby utrzymać różnorodność produkcji – od elektryków i hybryd po auta spalinowe.
Podsumowanie
Zapowiedziany przez KE przegląd przepisów dotyczących zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku otwiera debatę o przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Z jednej strony rośnie presja na realizację celów klimatycznych, z drugiej – pojawiają się argumenty dotyczące kosztów, bezpieczeństwa i konkurencyjności. Polska delegacja w PE apeluje o większą elastyczność i pozostawienie decyzji konsumentom.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
