REKLAMA
Inż. Bezwykopowa Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

Zakończono drążenie dwóch tuneli na warszawskiej Pradze

Włoska firma Astaldi zakończyła drążenie obu tuneli II linii metra po praskiej stronie Wisły. Korytarze dla podziemnej kolei łączą już Targówek i Pragę-Północ.

Tunelem pomiędzy stacją Targówek a Szwedzką przeszła Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Jesteśmy w tunelu łączącym Targówek i Pragę-Północ, tunele pod ziemią przekraczają granice dzielnic. Długość tego tunelu to ok. 650 m, pociąg metra pokona ją w 2 minuty – powiedziała. – Mieszkańcy będą mieli szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii będą mogli sprawnie przemieścić się dalej.

Tunele są dwa bo dla każdego kierunku ruchu metra jest oddzielny tunel. Tarcze TBM budujące tunele (budujące bo ta maszyna nie tylko drąży w gruncie ale równocześnie montuje betonową obudowę tuneli) wyruszyły ze stacji budowanej pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej w stronę stacji Dworzec Wileński. Każdy tunel ma ponad 2,2 km długości a tarcze pokonywały ten dystans w ok. 7 miesięcy. Rekord doby pracy TBM to 31,5 m tunelu, miesięczny – 555 m. A na stacjach trwają prace związane z murowaniem pomieszczeń. Rozpoczęto wykonywanie tynków w głównych pomieszczeniach technologicznych. Wykonywane są słupy docelowe stacji oraz perony pasażerskie. Na powierzchni widać już konstrukcje przyszłych wejść do stacji. Budowa zakończy się w 2019 r. 

Metro na Pradze

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstaje ok. 3,12 km trasy. Stacja Szwedzka (C16) jest pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. To stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m. Następna stacja Targówek (C17), jest pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, wybudowany został, łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość ma niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra – stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. Wybudowane są także trzy wentylatornie.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska.

Autor: Zarząd Transportu Miejskiego m.st. Warszawy

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA