W trakcie wizyty Prezes Rady Ministrów przypomniał, że jeszcze niedawno zakład przynosił straty i był przeznaczony do likwidacji, a obecnie zakończył się trzeci etap rozbudowy i oddział zatrudnia nowych ludzi. – Remtrak jest ogniwem Polskiego Ładu, a Polski Ład wzmocni potencjał transportowy i będzie służył pasażerom – mówił Premier Morawiecki.
W wizycie uczestniczył także m.in. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W najbliższym czasie będziemy mocno walczyć o powrót pasażerów do pociągów, chcąc aby stały się one środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej części społeczeństwa. Dlatego bezpieczna kolej jest jednym z naszych głównych celów. Wysokie bezpieczeństwo podróży pociągami zaczyna się w miejscach takich jak właśnie zakład PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach, gdzie za pomocą najlepszego sprzętu diagnostycznego i specjalistycznego zapewniany jest właściwy stan techniczny taboru. To ważne, że działania w tym obszarze stanowią istotną część strategii rozwoju PKP Intercity – podkreślał Andrzej Adamczyk.
Umowa na trzeci etap rozbudowy oddziału PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach została podpisana we wrześniu 2019 r. Warte 135 mln zł brutto zadanie inwestycyjne zrealizowało konsorcjum firm, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo AGAT S.A., a partnerem HOCHTIEF Polska S.A.
Głównym celem inwestycji było dalsze podnoszenie efektywności i jakości napraw taboru kolejowego oraz rozszerzenie zakresu usług świadczonych dla PKP Intercity. Rozbudowa zakładu to także wymierna korzyść dla lokalnej społeczności i regionalnego rynku pracy. Docelowo pracę w oddziale na terenie Idzikowic znajdzie bowiem do 400 nowych pracowników, co przełoży się łącznie na blisko 800 miejsc pracy.
Duży zakres rozbudowy
Trzeci etap rozbudowy oddziału objął m.in. budowę dwóch hal naprawczych w ramach jednego kompleksu. Będą w nich realizowane naprawy zestawów kołowych, wózków wagonowych i lokomotywowych, wagonów pasażerskich poziomu P5 oraz lokomotyw elektrycznych poziomu P4.
Nowe hale wyposażone są w szereg specjalistycznych stanowisk. Zamontowano m.in. zapadnię do wywiązywania pojedynczych wózków, zespół urządzeń do pomiaru, kwalifikacji i regeneracji osi zestawów kołowych, tarcz hamulcowych i profili kół oraz linię do wymiany obręczy, a także samych kół. Możliwa będzie również kompleksowa produkcja nowych zestawów kołowych z dostarczonych nieobrobionych komponentów. Do naprawy wózków jezdnych (układu biegowego) będą służyły stanowiska tworzące ciąg technologiczny w zakresie poziomu utrzymania P3 – P5, czyli od demontażu, poprzez mycie, pomiary i weryfikację, po kompletację, regulację i test próby nacisków pod prasą.
Zadanie inwestycyjne objęło również budowę budynku warsztatowo-socjalno-administracyjno-diagnostycznego, w którym znajdują się doskonale wyposażone warsztaty, a także budowę akumulatorowni, portierni, magazynów na podzespoły, części, materiały, gazy techniczne, oleje i smary. Przebudowana i rozbudowana została również zewnętrzna i wewnętrzna infrastruktura techniczna oraz istniejący układ torowy.
Oddział w Idzikowicach ma za sobą już dwa etapy rozbudowy, zakończone odpowiednio w 2017 i 2018 roku. Wówczas zakład powiększył się o nową halę naprawczą wyposażoną w wiele specjalistycznych stanowisk naprawczych. Pozwoliło to m.in. usprawnić proces naprawczy wagonów, zwiększyło efektywność i liczbę realizowanych napraw.
Konsekwentne rozszerzanie kompetencji rynkowych PKP Intercity Remtrak
Zmodernizowany oddział w Idzikowicach pozwoli znacząco zwiększyć liczbę i zakres prac wykonywanych dla PKP Intercity. Umożliwi wykonywanie i zapewnienie przewoźnikowi 70% napraw okresowych 5. poziomie utrzymania, 100% całkowitej liczby napraw na 4. poziomie utrzymania i 64% napraw na 3. poziomie utrzymania wszystkich typów wagonów, 100% napraw zestawów kołowych oraz 60% napraw na 4. poziomie utrzymania lokomotyw elektrycznych.
Efektem będzie większe uniezależnianie się spółki od podmiotów zewnętrznych, szczególnie w przypadku naprawy zestawów kołowych. Pozwoli to na szybkie, elastyczne, a także efektywne kosztowo reakcje na bieżące potrzeby taborowe. Przełoży się to bezpośrednio na sprawną obsługę pasażerów. Efektem rozbudowy będzie także redukcja kosztów napraw wagonów i lokomotyw poprzez wykonywanie większości napraw podzespołów we własnym zakresie.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan