REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Zakończono nabór do projektu dot. przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych na skrzyżowania wielopoziomowe

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakończyły nabór wniosków do I etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. W I etapie złożono ponad 50 wniosków.

Zdjęcie: Szymon Grochowski, www.plk-sa.pl

5 lutego 2025 r. zakończył się nabór wniosków do I etapu projektu, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi na terenie całej Polski. Wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg PLK prowadzi działania, które zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a także poprawiają system komunikacji. Projekt ma także szczególne znaczenie w kontekście zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych. Jego realizacja wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków i incydentów drogowych, spowodowanych w 99% przez nieostrożnych kierowców, którzy łamią przepisy ruchu drogowego.

Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln zł. Zadanie zostało podzielone na II etapy. W ramach I etapu złożono ponad 50 wniosków, które zostaną poddane weryfikacji. Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej. W przypadku wystąpienia braków w dokumentacji, wnioskodawcy zostaną wezwani do ich uzupełnienia. Ogłoszenie wyników I etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r.

Jeszcze w 2025 r. ruszy II etap projektu. Start planowany jest na 5 sierpnia 2025 r. i będzie on trwać do 5 lutego 2026 r. Wówczas zainteresowane podmioty będą mogły zgłaszać kolejne zadania do współfinansowania.

Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych oraz poprawą przepustowości i bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Jego realizacja wpłynie także na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego. Dotyczy to również likwidacji „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu (zarówno kolejowego, jak i drogowego), generują utrudnienia.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA