REKLAMA
Hydrotechnika Wiadomości
1 Minuta czytania

Zakończono remont Kanału Mioduńskiego

Oddano do użytku Kanał Mioduński – kolejny wyremontowany przez Wody Polskie kanał na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Wartość inwestycji to ponad 36 mln zł. Żeglarze mogą już w pełni korzystać ze zmodernizowanego kanału.

 
Zdjęcie: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, www.wody.gov.pl
Zdjęcie: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, www.wody.gov.pl
Prace remontowe na Kanale Mioduńskim trwały od sierpnia 2020 do września 2022 roku. Zrealizowano je w ramach projektu pn.  „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy  Guzianka II i remontem śluzy Guzianka I/Etap IIB – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlakach od Mikołajek do Giżycka”. Ich wartość to ponad 36 mln zł. Od lat szlak żeglugowy między jeziorem Szymon a Kotek Wielki był w złym stanie technicznym, dlatego remont był niezbędny ze względu na silną degradację i zły stan ubezpieczeń brzegowych kanałów oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego.

Inwestycje na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, przy wsparciu środków UE


Kanał Mioduński to kolejny mazurski kanał wyremontowany przy wsparciu funduszy europejskich. Wcześniej wyremontowano już Kanał Grunwaldzki, Tałcki i Piękna Góra. Wody Polskie kontynuują modernizację kanałów Szymońskiego i Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy. Podpisano też umowę na przebudowę stopnia wodnego w Karwiku, który jest jedną z głównych budowli piętrzących decydujących o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Wyremontowane zostaną również Kanał Giżycki i śluza Guzianka I. Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie to ponad 300 mln zł, zaś dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł.

Przełomową inwestycją było  uruchomienie śluzy Guzianka II  – pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej. W sezonie żeglugowym 2021 r. zostało prześluzowanych przez nią prawie 13 tys. jednostek pływających, niemal dwa razy więcej niż przez „starą” Guziankę I. Pozwoliło to uniknąć wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.

Źródło: tekst Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, www.wody.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA