– To ważna chwila w historii lotniska Kraków-Balice. Bardzo się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i determinacji zarządu Kraków Airport wraz z zespołem krakowskiego lotniska udało się doprowadzić do momentu, w którym możliwe jest podpisanie Planu Generalnego. Rozwój lotnictwa w Polsce następuje dynamicznie, a prognozy wzrostu są optymistyczne. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w rozwój transportu lotniczego opłacą się Polsce, a pasażerowie będą zadowoleni z nowych możliwości oferowanych im przez polskie lotniska – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Realizacja zadań opisanych w Planie Generalnym lotniska została podzielona na etapy i jest spójna z wdrożoną Strategią grupy kapitałowej spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. Dzięki temu w ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport będzie nadal największym portem regionalnym w Polsce, a krakowskie lotnisko będzie dążyć do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów.
Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice – najważniejsze inwestycje
W 2036 r. Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa. Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m.
Na płycie postojowej docelowo będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Już w 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych.
Zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim.
W listopadzie 2018 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminalu cargo. Zgodnie z Planem Generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.
Rozwój infrastruktury okołolotniskowej
Kraków Airport to ważny element infrastruktury transportowej kraju. O możliwości obsługi pasażerów decyduje kompatybilna infrastruktura lotniskowa i wokół lotniska, m.in. urządzenia nawigacyjne, droga startowa, drogi kołowania, płaszczyzny postojowe (czyli miejsca, na których na lotnisku parkują samoloty), terminal, parkingi, drogi dojazdowe. Rozwiązania komunikacyjne są ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców i pracowników lotniska. Wiele z tych inwestycji wymaga współpracy i dialogu, a decyzje o ich realizacji leżą w kompetencjach różnych podmiotów i instytucji, dlatego też rozwój krakowskiego lotniska uwzględniają strategie: Krakowa, powiatu krakowskiego, województwa małopolskiego, sąsiadujących z lotniskiem gmin.
Kraków Airport jest największym portem regionalnym w Polsce z szeroką ofertą połączeń zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i niskokosztowych, i jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które obsługuje powyżej 6 mln pasażerów w ciągu roku. 24 przewoźników oferuje ponad 120 bezpośrednich połączeń regularnych prosto z Krakowa na cztery kontynenty do: Europy, Azji, Ameryki Północnej i Afryki. Kraków Airport jest członkiem Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) oraz Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Autor: Ministerstwo Infrastruktury