
Z bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi obecnie każdego dnia wyprawianych jest w trasy 23 pociągi, czyli o 5 więcej niż w 4 lata temu. Zestawione są z różnego rodzaju taboru kolejowego, w tym z nowoczesnych składów Pendolino, komfortowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt czy najnowszych lokomotyw Griffin na 200 km/h. Przygotowanie pociągów do drogi wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego oraz infrastruktury. Dzięki zakończonej w grudniu 2024 r. rozbudowie, park postojowy w Szczecinie posiada nowoczesne obiekty do napraw i mycia pojazdów oraz jest przystosowany do sprawnej obsługi większej liczby pociągów.
Całoroczna myjnia
W ramach modernizacji bocznicy kolejowej wybudowana została całoroczna myjnia automatyczna służąca do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w 3 portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Myjnia służy obsłudze różnego rodzaju pojazdów PKP Intercity w tym lokomotyw, wagonów pasażerskich oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Budowa myjni stanowiła część unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Stanowisko do przeciwdziałania oblodzeniu
Dzięki rozbudowie bocznica w Szczecinie zyskała także zewnętrzny system zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem. Podgrzany płyn przeciwoblodzeniowy jest natryskiwany pod niskim ciśnieniem na wózki i inne wybrane części pojazdów. Płyn pozostaje na opryskanej powierzchni jako warstwa ochronna zapobiegająca przywieraniu śniegu. Nadmiar płynu oraz stopionej wody zbiera się w strefie ociekowej montowanej bezpośrednio na torze. W automatycznym i przyjaznym dla środowiska procesie roztwór płynu antyoblodzeniowego jest oczyszczany i ponownie wykorzystywany.
Nowa hala przeglądów
Modernizacja bocznicy objęła również budowę hali przeglądów i napraw o długości 200 m i o powierzchni 2 000 m². Obiekt wyposażony został w specjalne podnośniki, dzięki którym można podnieść wagon do góry i wymienić wózki. Pozwala to na realizację na miejscu większych oraz bardziej specjalistycznych napraw. W hali prowadzone są nie tylko naprawy wagonów, ale także drobne naprawy lokomotyw, które wcześniej były realizowane przez podmioty zewnętrzne.
Infrastruktura torowa
Przebudowa bocznicy w Szczecinie obejmowała także infrastrukturę torową. Wybudowano dodatkowe tory o łącznej długości 3700 m, kanał przeglądowy dla pojazdów o długości 200 m, tor wyciągowy o długości 260 m (pozwalający na wykonywanie manewrów z taborem bez konieczności korzystania z infrastruktury zewnętrznej) czy 11 nowych rozjazdów. Stworzony został dodatkowy wyjazd z parku postojowego w kierunku stacji Szczecin Główny, co poprawiło funkcjonalność bocznicy. Rozbudowana została także sieć trakcyjna o blisko 4 km.