Wydanie tej decyzji otwiera drogę do wydłużenia tej trasy ekspresowej o prawie 7 km.
Zakres ZRID
Decyzja swoim zakresem objęła projekt zagospodarowania terenu oraz oparte na nim pozostałe projekty, tj. dróg i infrastruktury sieciowej związanej z rozbudową i przebudową drogi, w tym:
– trasę zasadniczą – drogę krajową nr 1 odcinek Podwarpie – Dąbrowa Górnicza;
– węzeł Dąbrowa Górnicza Ząbkowice;
– węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria;
– drogę powiatową nr 4745S ul. Karsów;
– drogę powiatową nr 00205 ul. Ujejska;
– drogę gminną nr 200313S ul. Kryniczna;
– drogę gminną nr 200310S ul. Konstytucji;
– drogę gminną nr 200311S ul. Kusocińskiego;
– drogę wojewódzką nr 796 ul. Armii Krajowej;
– drogi obsługujące łączące węzły z siecią dróg lokalnych oraz obsługujące przyległy teren, zapewniające dojazd do działek;
– obiekty mostowe;
– przepusty;
– chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe;
– urządzenia uzbrojenia terenu;
– urządzenia ochrony środowiska;
– urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
– urządzenia organizacji ruchu drogowego.
Wybór oferty
16 grudnia 2019 r. ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie wykonawcy. 17 marca br. nastąpiło otwarcie ofert, które wpłynęły od dziesięciu potencjalnych wykonawców. Obecnie trwa badanie i ocena dokumentów złożonych przez Wykonawcę, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia. Przewidywany wybór oferty na przełomie maj/czerwiec br. Przypominamy, że najniższą cenę (274 835 307,25 zł) zaproponowało konsorcjum firm BITUM (lider), NOWAK-MOSTY, OLS, HUCZ oraz P.U.H DOMAX (partnerzy). Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji.
Projekt i budowa
Wyłoniony w przetargu wykonawca zrealizuje zadanie w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektuje i przebuduje istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać w połowie 2020 roku.
Wytrzyma nacisk 11,5 t/oś
Wykonawca w ramach inwestycji będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,950 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
Ekspresowe połączenie w województwie śląskim
Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Trwa już budowa drugiej jezdni S1 od Pyrzowic do Podwarpia oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Niebawem zakończą się wszystkie trzy postępowania przetargowe na budowę S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Zakończenie tych inwestycji sprawi, że trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.
Jej realizacja jest niezaprzeczalną szansą na rozwój regionu oraz miejscowości położonych wzdłuż trasy. Przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpłynie na poprawę jakości podróżowania, w tym obniżenia kosztów transportu drogowego. Nowa droga usprawni dojazd i wyjazd z aglomeracji śląskiej oraz przejazd tranzytowy przez aglomerację. Ponadto dzięki realizacji odcinka drogi ekspresowej od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, mieszkańcy południowej części województwa zyskają szybkie połączenie z autostradami A1 i A4 oraz Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach.
Źródło: GDDKiA O/Katowice