REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Wydano ZRID dla obwodnicy Stargardu

Wojewoda Zachodniopomorski wydał ZRID obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20 (DK20), co umożliwia rozpoczęcie robót terenowych. Inwestycja o długości 4,5 km ma zostać ukończona w drugiej połowie 2027 r.

Wizualizacja przebiegu obwodnicy Stargardu w ciągu DK20
Wizualizacja przebiegu obwodnicy Stargardu w ciągu DK20, źródło: GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/
Spis treści

ZRID obwodnicy Stargardu otwiera drogę do rozpoczęcia robót

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania obejmującego budowę obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Uzyskanie ZRID obwodnicy Stargardu oznacza przejście projektu realizowanego w formule „Projektuj i buduj” do etapu prac terenowych. Nowa trasa pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza centrum miasta oraz skrócić czas przejazdu.

Przygotowania do budowy i harmonogram prac

Umowa na realizację inwestycji, o wartości 76 mln zł, została podpisana z firmą STRABAG 31 lipca 2024 r. W ciągu 10 miesięcy wykonawca opracował projekt budowlany i złożył wniosek o uzyskanie ZRID obwodnicy Stargardu. Postępowanie administracyjne, wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko, przebiegło sprawnie i zakończyło się w niespełna pół roku.

W grudniu wykonawca przejmie plac budowy i rozpocznie prace przygotowawcze. Zasadnicze roboty budowlane ruszą wiosną 2026 r., po zakończeniu okresu zimowego. Na półmetku znajdują się również badania archeologiczne prowadzone w obrębie inwestycji.

Korzyści z budowy obwodnicy dla Stargardu

Obecnie DK20 prowadzi przez centrum Stargardu, gdzie ruch spowalniają liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Dzięki budowie obwodnicy kierowcy ominą obszar zabudowany, co zmniejszy natężenie hałasu i poprawi komfort mieszkańców. ZRID obwodnicy Stargardu umożliwi realizację trasy, która skróci przejazd o niemal 3 km względem dotychczasowego odcinka miejskiego. Nowa droga pozwoli pokonać trasę nawet czterokrotnie szybciej.

Przebieg trasy i kluczowe obiekty inżynieryjne

Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP, biegnącą od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Trasa skieruje się na północ i obejmie:

  • wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi gminnej,
  • zatokę kontrolną dla Inspekcji Transportu Drogowego,
  • most nad doliną rzeki Krąpiel z przejściem dla średnich zwierząt,
  • wiadukt nad drogą powiatową Strachocin–Sułkowo,
  • przejście nad linią kolejową nr 202 Stargard–Gdańsk.

Włączenie w istniejący przebieg DK20 nastąpi około 500 m za granicą miasta.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.