ZTM w Warszawie podsumowuje 2021 r.
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego podsumował sezon remontowo-budowlany. W 2021 roku rozpoczęto budowę nowej pętli autobusowej na Woli, zakończono budowę parkingu P+R na Białołęce.
Nowa pętla i przystanki
Najważniejszym przedsięwzięciem budowlanym 2021 roku było przedłużenie trasy tramwajowej na Winnicę. Efektem wspólnej inwestycji Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich jest odcinek torowiska tramwajowego, pętla autobusowa i tramwajowa, chodniki, drogi rowerowe i jezdnie. Dalej w głąb białołęckich osiedli dojeżdżają tramwaje linii 2 i 17 oraz autobusy 509 i N03.
Trwa budowa nowej pętli autobusowej przy skrzyżowaniu ulicy Wawrzyszewskiej i J. Ostroroga. Jesienią oddano do użytku 400-metrowy fragment ulicy J. Ostroroga, przebudowywany w ramach inwestycji. Przygotowano przejścia dla pieszych z azylami, drogę dla rowerów oraz nowe przystanki – Powązki – VI Brama 01 i Powązki – VI Brama 02. Dodatkowo przystanki Ostroroga 01 i 02 przeniesiono bliżej Cmentarza Powązkowskiego, co ułatwia dostanie się do nekropolii. Cała budowa zakończy się w 2022 roku. Na pętli będą dwa perony o długości 60 i 40 metrów, wiaty, infrastruktura dla pieszych oraz miejsce do ustawienia ładowarek dla autobusów elektrycznych. Pomieści dwa wozy 12-metrowe i trzy 18-metrowe. W przyszłości zastąpi pętlę Młynów, która jest za mała dla kilku autobusów przegubowych.
Nowe przystanki wybudowano także na Mokotowie – Bergamotki 01 i 02, na Ursynowie – Nawłocka 01 i 02 oraz w Wawrze – Biegunowa 01 i 02.
Zakończyła się budowa parkingu P+R przy stacji kolejowej Warszawa Żerań na Białołęce. Po zakończeniu formalności związanych z zezwoleniem na użytkowanie, parking zostanie otwarty. Dla pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego będą do dyspozycji 235 miejsca postojowe dla samochodów osobowych, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzyści z kolei będą mogli zostawić pod wiatami niemal 140 rowerów.
W 2022 roku rozpocznie się budowa kolejnego, już 17 parkingu P+R, przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki. Będzie tu prawie 140 miejsc parkingowych, w tym sześć dla osób z niepełnosprawnościami, oraz 40 zadaszonych stanowisk dla rowerów.
ZTM „odświeżył” kilka działających P+R. Metro Stokłosy i Ursus Niedźwiadek mają teraz poszczególne poziomy pomalowane na charakterystyczne kolory. Wszystkie wielopoziomowe parkingi są oznakowane w ten sam sposób, co ułatwia odnalezienie samochodu.
Remonty
W 2021 roku wyremontowano nawierzchnię na ośmiu pętlach autobusowych: Aleksandrów, Chomiczówka, Cmentarz Wolski, Nowodwory, Os. Górczewska, P+R Al. Krakowska, Wiatraczna i Żerań FSO.
Prace remontowe przeprowadzono także na 18 przystankach: trzech mokotowskich – Dolna 02, Park Dreszera 01 i Samochodowa 02; ochockich – Och-Teatr 01 oraz Rondo Zesłańców Syberyjskich 02 i 05 i praskich – Abrahama 02, Ateńska 03 i CH Promenada 01. Wyremontowano również dwa przystanki w Wawrze – Gruntowa 01 i 02 i w Śródmieściu – Muzeum Narodowe 02 i Metro Politechnika 02 oraz po jednym: na Bielanach – Aspekt 01, Targówku – Bieżuńska 02, Ursynowie – Braci Wagów 01, w Wilanowie – Królowej Marysieńki 02 i na Woli – Góralska 02.
Zakres prac – w zależności od stanu infrastruktury i możliwości finansowych – obejmował remont pasów, z których korzystają autobusy przy zatrzymywaniu się na przystankach oraz peronów.
W 2022 roku ZTM planuje remont pętli autobusowej Witolin oraz 32 przystanków autobusowych na Ursynowie, Mokotowie, Bemowie, Woli, Białołęce, Żoliborzu, Targówku, w Śródmieściu, Wawrze oraz we Włochach.
Wiaty w nowych miejscach
Siedemnaście wiat w nowych miejscach pojawiło się na stołecznych przystankach w 2021 roku. Najwięcej na Bielanach – na przystankach: Głowackiego 01, Kochanowskiego 04 i Maszewska 02, po dwie – na Bemowie: Dostawcza 01 i 02 i Białołęce: Nowodwory 07 i Os. Derby 02, na Mokotowie: Langego 01 i 02, w Śródmieściu – Al. Jana Pawła II 01 i Królewska 08 i w Ursusie – Henryka Brodatego 01 i Spisaka 04 oraz po jednej – na Pradze-Południe – Gocław 07, w Wawrze – Marysin 02, Wilanowie – Wilanów 04 i na Woli – Kolejowa 51.
Modernizacja I linii metra
Każdego roku prace remontowe i modernizacyjne prowadzone są również na pierwszej linii metra, której odcinek od Kabat do Politechniki oddano do użytku już 26 lat temu. Modernizowano urządzenia techniczne – niewidoczne dla pasażerów, np. przepompownię wód opadowych na stacji Pole Mokotowskie czy podstację trakcyjno-energetyczną. Metro Warszawskie wymieniło system sterowania ruchem na kilku stacjach.
Pasażerowie metra zauważyli na pewno na stacji Racławicka, przy południowo-zachodnim zejściu na stację, zamianę niewygodnego podnośnika na windę. W dźwigu zadbano o swobodny dostęp dla osób na wózkach, osób mających problemy z poruszaniem się oraz opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach. Dodatkowo przystosowano windę do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Zmodyfikowano ścieżkę dotykową przed dźwigiem – na chodniku, na poziomie platformy i w przejściu podziemnym. W środku pojawiły się przyciski wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a. Z kolei na stacjach Pole Mokotowskie i Marymont odświeżono elewację – na pierwszej wymieniono elewację szybu windowego, a na drugiej okładzinę z płyt gresowych przy dwóch wejściach.
Ważnym zadaniem modernizacyjnym planowanym na 2022 rok będzie budowa czterech wind przy północnej głowicy stacji Pole Mokotowskie.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl