REKLAMA
Budownictwo Motoryzacja Wydarzenia Archiwum NBI Wiadomości
4 Minuty czytania

Alfa Romeo Tonale

Oficjalny debiut Alfy Romeo Tonale odbył się w lutym 2022 r., projektantem samochodu jest Alexandros Liokis z Centro Stile Alfa Romeo. To pierwszy zelektryfikowany SUV tej marki w klasie C. Jest wyrazem metamorfozy włoskiego producenta.

Spis treści

Debiut na drogach symbolicznie rozpoczął się w miejscu, gdzie Alessandro Volta wynalazł pierwszą baterię, pierwszy generator energii elektrycznej. Tonale jest SUV-em klasy kompaktowej, spokrewnionym z Jeppem Compassem. Jak podaje producent, Tonale to najbardziej zaawansowana technologicznie Alfa Romeo w historii. Nasza redakcja testowała wersję hybrydową z silnikiem benzynowym 1,5 l turbodoładowanym o mocy 160 KM (+20 KM) w ekskluzywnej, premierowej wersji Edizione Speciale w kolorze misano.

Auto debiutuje z silnikiem 48v Hybrid VGT o mocy 160 KM, zaprojektowanym specjalnie dla Alfy Romeo. Silnik benzynowy o pojemności 1,5 l z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek współpracuje z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów Alfa Romeo TCT oraz 48-woltowym silnikiem elektrycznym P2 o mocy 15 kW i momencie obrotowym 55 Nm (135 Nm dzięki przełożeniu 2,5:1). Silnik elektryczny może napędzać koła nawet wtedy, gdy silnik spalinowy jest wyłączony.

Metryka

Auto jest produkowane w fabryce Pomigliano d’Arco pod Neapolem we Włoszech. Ma 4528 mm długości, 1841 mm szerokości, 1693 mm wysokości, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1525–2135 kg, zbiornik paliwa 55 l, pojemność bagażnika 500–1500 l, ładowność 610 kg. Tonale przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 8,8 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Średnie spalanie samochodu w ruchu miejskim wynosi 9 l benzyny na 100 km.

Wyposażenie

Dobry rozkład masy i bezpośredni układ kierowniczy jak na swój segment (13,6:1) sprawiają, że Tonale poprawnie zachowuje się na drodze. Ponadto jest wyposażony w zintegrowany układ hamulcowy i łopatki zmiany biegów wykonane z aluminium, zintegrowane z kolumną kierownicy. Producent zastosował również stałe zaciski Brembo z czterema tłoczkami i samowentylowanymi tarczami z przodu oraz pełnymi tarczami z tyłu, co zapewnia skuteczne hamowanie. Tonale ma napęd na przednie koła i oferuje w standardzie elektroniczny, samoblokujący mechanizm różnicowy oraz zawieszenie. W obu przypadkach zawieszenie na obu osiach ma architekturę typu MacPherson.

Producent zadbał o osiągi i wydajność, dlatego wybrano wysokowydajny akumulator litowo-jonowy 48 V drugiej generacji. Jego wysoka moc wyjściowa (do 22 kW) zapewnia optymalną moc elektrycznego silnika trakcyjnego, a pojemność (0,8 kWh) jest ponad dwukrotnie większa niż akumulatorów powszechnie stosowanych w systemach hybrydowych BSG. Nowy akumulator ma objętość ok. 11 l, jest więc bardzo kompaktowy. Nie wpływa na wielkość przestrzeni bagażowej, ponieważ jest zamontowany pod tunelem środkowym pomiędzy przednimi fotelami. System Dual Voltage z przetwornicą DC/DC 48-12 V zarządza interfejsem z elektryczną architekturą pojazdu.

Auto ponadto posiada m.in. następujące systemy:

  • Silent Start (cichy rozruch) – uruchamianie samochodu bez konieczności włączania silnika benzynowego, wyłącznie w trybie EV;
  • Energy Recovery (odzyskiwanie energii) – odzyskiwanie energii, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana, gdy samochód zwalnia (e-Coasting) i hamuje (Regenerative Braking);
  • Boost & Load Point Shift – e-Boosting pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach dzięki silnikowi elektrycznemu wspomagającemu silnik benzynowy, ponadto wykorzystując odpowiednio skalibrowany moment obrotowy (napędowy lub hamujący) generowany przez silnik elektryczny, można zoptymalizować punkt pracy silnika benzynowego;
  • Electric Drive (napęd elektryczny) – umożliwia poruszanie się, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego, przy wyłączonym silniku benzynowym.

Bezpieczeństwo

Alfa Romeo Tonale umożliwia autonomiczną jazdę na poziomie 2, wskutek czego samodzielnie kontroluje przyspieszenie, hamowanie i utrzymywanie się na pasie ruchu przy
jednoczesnym zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa jazdy.

Autonomiczna jazda jest także możliwa dzięki połączeniu systemów Intelligent Adaptive Cruise Control i Lane Centering oraz kamery, która monitoruje otoczenie samochodu. W szczególności system IACC wykorzystuje inteligentny tempomat adaptacyjny, który automatycznie dostosowuje prędkość samochodu, aby zachować bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających, oraz systemy rozpoznawania znaków drogowych i inteligentnej kontroli prędkości. Z kolei system Lane Centering kontroluje ruch boczny samochodu, aby utrzymać pojazd na środku pasa ruchu nawet przy dużym natężeniu innych pojazdów.

Naszym zdaniem

Mimo że Tonale jest pierwszym hybrydowym modelem marki i ma napęd na przednią oś, to w każdej swojej części jest to Alfa Romeo. Już po paru metrach jazdy wiemy, jaką markę samochodu prowadzimy. Tonale zostało stworzone przez włoskich inżynierów zgodnie z DNA marki. Charakterystyczne zegary, włoska kierownica z dużymi łopatkami do zmiany biegów, wygodna pozycja jazdy, miły kokpit otulający kierowcę, pewny układ kierowniczy, dobra trakcja, ochota na żywiołową jazdę i wyższe obroty tworzą styl marki.

Z drugiej strony to najbardziej cywilny samochód z całej oferty producenta oraz najtańszy i najmniejszy model marki. Materiały użyte we wnętrzu auta są bardziej budżetowe niż w pozostałych modelach, ale nadal ponadprzeciętne. Jest dobrym wyborem na początek przygody z Alfą Romeo oraz przyzwoicie skrojonym do miejskiej dżungli. Z każdym kolejnym modelem emocje i uczucia kierowcy już tylko rosną.

Auto posiada ergonomiczne i praktyczne wnętrze i jak każdy model producenta z Turynu zachwyca charakterystyczną włoską sylwetą w świetnym kolorze bez względu na to, jaki wybierzemy.

Redakcja „NBI” poleca Tonale oraz pozostałe modele Alfy Romeo. Jest takie powiedzenie, że każdy kierowca lubiący motoryzację, któremu nie jest obojętne, jak i czym jedzie, powinien przynajmniej raz w życiu prowadzić model tej marki, aby docenić kunszt włoskich projektantów i inżynierów z Lombardii. Alfa Romeo to styl życia. W końcu to nie przypadek, że fabryka znajduje się obok Mediolanu, europejskiej stolicy mody.

Cena testowego samochodu dodatkowo doposażonego wynosi 213 550 zł.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA